Man lever så länge man lär

Läsarnas nyårskrönika

Apropå min nyårskrönika (eller snarare brist därpå) kom Kidneybönan med en idé som väckte intresse hos mig: att be mina läsare sammanfatta året åt mig, att i princip skriva den där ratade nyårskrönikan utifrån vad jag bloggat. Och hon lovade att ta sig an uppgiften, om jag valde att göra något av idén.

Vad jag kom att tänka på själv, som jag antar vore mindre krävande, är att be er berätta om årets höjdpunkt utifrån vad ni vet och hur ni föreställer er mitt liv. Vad sägs om det? Det kan bli sant och det kan bli fantastiskt, men i vilket fall som helst finns det potential att bli både roligt och underhållande. Fabulera fritt går också bra – med fantasi och inlevelse kommer man långt.

Och eftersom lagom är för lite, och man sällan måste välja antingen eller, blir uppgifterna att välja mellan följande (ja, man får ta sig an båda också):

  1. Mias nyårskrönika för 2008
  2. Mias höjdpunkt under 2008

Inte det minsta egocentrerat, va? Take it or leave it, det är roligt.

Men alltså, här är det jag som är viktig och 2009 ska banne mig bli mitt år.

Och den som inte vill skriva om mig får gärna berätta om sin egen höjdpunkt.

Kommentarer till: "Läsarnas nyårskrönika" (14)

  1. nu gissar jag bara, men jag tror att både din och min höjdpunkt förra året är av mycket privat karaktär ;)

  2. @Drottningen: Well, jag tänkte mig väl höjdpunkt baserat på vad som står i bloggen iofs. :)

  3. Har man lovat, så har man.

    Jag kombinerar de båda alternativen och listar såpass många höjdpunkter att de kan tolkas som en nyårskrönika om man inte är alltför kräsen. Varsågod:

    Årets projekt: Flytten

    Årets resa: Semestern i Frankrike

    Årets lättnad: När passet återfanns

    Årets parti: Piratpartiet

    Årets bedrift: Viktminskningen

    Årets mat: Julmaten, framför allt kålrots- och morotslådan

    Årets musik: Hårdrockskonserter

    Årets podcast: Java Posse

    Årets överraskning: Mias Mac

    Årets butiker: Mio och Elektriska Svea

    Årets titel: Applikationsarkitekt

    Årets författare: Orson Scott Card

    Årets reklam: Spotify!

    Årets löfte från Mia: En serie inlägg om mindfulness

    Årets nagelbitare: Budgivningen på ”gamla” lägenheten

    Årets nyförvärv (förutom lägenheten): Egen domän

    Årets debut: Bloggen

    Årets uttryck: Vårkänslor (samt ”intressen på K”)

  4. @Kb: Men jösses, så otroligt träffsäker du är! *dödsimpad* Men… jag saknar min kamera. ;)

    Nej, för fasen… du borde skriva mycket mer än du gör. Du är, för att tjata en smula, så förbaskat *säker. Träffsäker, språksäker o.s.v.

  5. *haha* Kidneybönan dödade hela det projektet. Hon har ju fått med allt! (utom kameran då) :)

  6. […] har jag skrivit någon slags årskrönika åt Mia* som hade lovat att inte göra det själv. Jag funderar för fullt på nästa steg, kanske […]

  7. @KaK: Ja, jo, kanske. Möjligen hade jag trott att det kunde bli ett inlägg på hennes blogg snarare än en kommenar på min. Icke desto mindre kan ju du ha en helt annan vinkel på ämnet, komma ihåg andra saker. :) Eller så tar du helt enkelt alternativbetet och berättar om din egen höjdpunkt.

  8. Mia*: Tack så mycket!

    KaK: Aj, så synd. Tänkte inte på det :-)

    För att du (och andra) ska slippa sitta sysslolösa efter denna obetänksamma urladdning har jag några andra förslag på vad ni kan ägna er åt:

    – Utse Mias mest intressanta/konstigaste/roligaste/tråkigaste/mest kryptiska/mest fantastifulla/nördigaste/annat inlägg under 2008.

    – Beskriv Mias 2008 (eller delar av det) som en saga/sportreferat/cirkeldiagram/historisk roman/whodunnit/fotomontage/annat

  9. grekbimbon sa:

    Här kommer min lilla sammanställning, det blev en del gissningar :)

    1. De bästa nya människorna du träffade 2008?
    Det var en hel hög och många av dem är bra!

    2. Vilken politisk debatt engagerade dig mest?
    FRA – debatten.

    3. Vad fick dig att må bra?
    Lyckas med det du åttagit dig att göra.
    Kramar och närhet.

    4. Hur skulle du beskriva din stil år 2008?
    En rocker.

    5. Något du önskade dig och fick?
    En större lägenhet.

    6. Blev du kär i år?
    En personlig fråga som jag inte vill svara på i detta forum.

    7. Hur tillbringade du julen?
    Uppe i Norrbotten.

    8. Vad spenderade du mest pengar på?
    Nya möbler!? :)

    9. Bästa köpet?
    Helkt klart kameran och möbler från Mio.

    10. Vad var din största framgång 2008?
    Viktminskningen.

    11. Vilka länder besökte du?
    Frankrike.

    12. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
    -Kommit ut som bloggare
    -Macanvändare
    -Fixat naglar
    -Rosenbehandlad

    13. Frestelser jag föll för?
    -Böcker i stora lass
    -Châteauneuf-du-Pape-vin
    -Lamp-porr

    14. Musik som ger magont?
    David Cook

    15. Årets konsert?
    Alter Bridge

    16. Årets författare?
    Orson Scott Card

    17. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid minnas, och varför?
    Jag mins inte datum, jag minns situationer och händelser.

    18. Tankar inför 2009?
    Mindre jobb mer sömn!?

    Det var alles från mig
    Puss o kram från grekbimbon.

  10. Önskar att jag hade haft energi till annat än eget navelskåderi. I så fall hade jag velat skriva Kidneybönans inlägg. Hon verkar ha fått med det mesta. :)

  11. Kidneybönan jobbar säkert extra hos Joe Labero… Sabla glädjedödare! ;)

    Kul idé dock!

  12. @Grekbimbon: Åh tack för en fin översikt! Den var bra. :) Och jag hade inte väntat mig något sådant från dig, så det var extra kul.

    Ska kommentera några av punkterna:

    1. Nya människor under 2008: Den hade jag inte ens tänkt på, så tack för påminnelsen – borde gå att komma på några, trots allt.

    8. Vad jag spenderade mest pengar på: lägenheten, så klart!! :)

    9. Bästa köpet. Jo, kameran, eller… Mac;en kanske?

    12. Rosenbehandlingen var främst 2007, tror jag.

    17. Det finns några datum jag minns. Som t.ex 14/3 och 7/4 – tillgång till nya lägenheten och den faktiska flytten.

    PoK, stumpan!

  13. @Pian: Du kan väl navelskåda och skriva på samma sätt? Utgå från samma punkter/frågor som tjejerna använt. Förresten tycker jag att det skulle vara jätteskönt om du började skriva ”riktig” blogg, så att det blev enklare att följa dig. Kunna se att du lever, står på benen. Det behöver ju inte vara extremt självutlämnande för det, liksom. Jag är alldeles för dålig på att höra av mig till folk.

  14. @TT: Joe Labero!?

Kommentera

Etikettmoln

