Man lever så länge man lär

Kamera på ingång

Se där, så har jag beställt en kamera också. En Canon Digital Ixus 80 IS. Chokladfärgad, eftersom det då blev 400 kr billigare (hos CyberPhoto).

Här skulle jag vilja lägga en bild på kameran, men jag har ju ingen sådan och vill inte göra som andra gjort, d.v.s. ladda bilden direkt från säljföretagets webbplats, så jag har mailat och bett om lov att använda deras bild. Får jag okej på det innan min kamera levererats så kommer här en bild, annars får jag ta en egen senare.

Så här ser kameran ut (bilden tillhör CyberPhoto AB och är lånad med deras uttryckliga tillstånd):

Canon Digital IXUS 80 Chocolate

Ja, det saknas länkar och hänvisningar i det här inlägget – jag vill höra vad (eller rättare sagt om och hur) företaget ifråga svarar innan jag gör någon gratisreklam för dem. Det känns jättekonstigt att inte länka, men jag lovar att om de är snälla ska jag skriva ett helt nytt inlägg med hyllningar och länka generöst i detta.

CyberPhoto har för övrigt just nu en julkampanj, med nya erbjudanden varje dag, så har du behov av fotoprylar skulle jag tro att det kan vara en god idé att hålla koll på deras julkalender.

I övrigt kan sägas att jag, eftersom jag inte själv har kamerakoll, tagit hjälp av andra med insikt och erfarenhet och slog till på erbjudandet främst för att slippa våndas mer. Det är för mig nämligen ångestframkallande att behöva fatta beslut i frågor där jag upplever att jag inte har tillräckligt med kunskap för att göra det. GP gav mig hjälp på vägen genom att påpeka att det här ändå inte är i dignitet med mitt impulsiva lägenhetsköp och han hade en poäng där. En liten en.

Egentligen kan det ju inte bli mer fel än att mina bloggbilder blir bättre.

Kommentarer till: "Kamera på ingång" (16)

  1. Kul! Som sagt, den gör säkert dina bloggbilder ännu bättre!

    Själv suktar jag efter lite andra fotoprylar, t ex det här: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5281187. Någon som tröttnat på sitt? :-)

  2. @Mia*: Gott val må jag säga! ;)

    @Kidneybönan: Du kan ju skatta dig lycklig att du inte suktar efter en sånhär: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5390919

  3. […] Böcker att läsa (1) Kamera på ingång […]

  4. […] Att inlägget om mitt kameraköp har genomstruken och understruken text lite om vartannat (åtminstone i Firefox) beror på att jag […]

  5. ivve: Om jag hade haft ett kamerahus till det objektivet hade jag inte tackat nej! :-) Skulle jag byta märke ligger nog annars detta http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7657623 närmast till hands. Vad har du för kamera (och tillbehör)?

  6. @Kb, @ivve: Ja, ni pratar ju så bra med varandra, att jag kan vända i dörren. :)

    Men okej…

    @Kb: Du kanske ska hålla lite koll på julkalendern då – ifall att.

    @ivve: Fattas bara annat när jag fick så benägen hjälp! Du såg väl min title på det lilla ordet ”andra”?

  7. @Mia*: Nej, den missade jag fram till nu. Tänkter inte på titles när de inte är markerade som länkar :) Så fiiint mitt namn stod där.

    @Kidneybönan: Jag skulle iofs nöja mig med 1.4an, men köpte 1.8:an för jag fotar inte alls mycket längre. Jag har en EOS5, en EOS300 och ett gäng kompaktkameror. Digitalt så har jag bara en kompakt superzoom. Tycker det blir för dyrt med digitalt system. :(

  8. Mia*: Okej, hej då! *vinkar* :-)

    ivve: Annars borde du väl kunna använda dina ”analoga” objektiv om du köper en digital Canon system? Fast det är klart, fotar du inte så mycket längre har du kanske bättre saker att lägga pengarna på (även om jag inte förstår vad det skulle kunna vara…).

    Jag väntade rätt länge på att de digitala systemkamerorna skulle sjunka i pris. Med minneskort, separat blixt, några objektiv, filter, stativ om man inte redan har det, extra hårddisk att lagra alla bilder på osv kostar det ju en del.

  9. @ivve: Det slog mig precis att jag ju använder fel HTML-taggar – det borde ju vara abbr eller liknande, om jag nu vill att browsern ska visa texten på något särskilt sätt. Och det vill jag ju. Doh!

  10. Kul med ny kamera! Ser fram mot nya inlägg där du dokumenterar din dag i bild.

    Snyggt att du frågar om tillstånd att använda bilder. Det är nog inte så vanligt. Om jag ”lånar” bilder från andra webbplatser anger jag alltid källa, men helst använder jag mina egna bilder.

  11. @Nettan: Vad roligt, tack för att du uppmuntrar!

    Jag … nej, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva kring lån av bilder. Förutom att jag förstås håller med om att det var snyggt gjort. :)

    Jag har faktiskt ett påbörjat inlägg om den saken, så jag låter nog bli att utveckla det för mycket här, för att i stället skriva det i inlägget. Om och när det nu bli klart. Det är ett intressant ämne.

    Att ange källa tycker jag är en självklarhet – jag gillar verkligen att ge andra credit för sådant de gjort som jag tycker är bra och blir glad varje gång jag kan länka till någon, men försöker hålla igen lite för att inte skapa för mycket brus med trackbacks och sådant. Eller lusa ned mina inlägg med för många länkar – det blir svårläst.

  12. @Mia*: Ameeeh! Skärpning, måste ju tänka på usability! ;)

    @Kidneybönan: Jo.. billigt är det ju inte. Jag handlar systemkamera den dag jag anser att jag kan kosta på mig något i den klass som EOS 5D MarkII ger. Just nu skulle det dock barka iväg på några tkr mer än vad jag tycker det är värt… och sedan tillkommer ju ny optik då även den är till åren kommen på min nuvarande uppsättning…

  13. @ivve: Okej… hur menar du nu – är det bättre usability att det inte ens syns att där finns något!?

  14. Nej alltså jag var medhållande i att du använde fel taggar. :) sorry för förvirringen. Tydlighet är usability =)

  15. @ivve: Tack, då är vi överens. Ditt uttryckssätt utgör alltså ingen vidare värst användbarhet. :)

  16. Nej, jag själv ingår inte i någon form av usability-trend. Istället gillar jag att behålla 90% av kontext i mitt huvud, skriva 5% och tappa 5% på väg till tangentbordet. Allt för att göra alla förvirrade. ;)

Kommentera

Etikettmoln

