Man lever så länge man lär

Julrapport

Julröd nagel - Hej, Henrik och ursäkta oskärpan! Egentligen finns inte så mycket att säga. Jag åkte upp till Norrbotten den 22:e, fikade hos faster, åt middag med mor plus make, sov på lillebrors soffa. Blev upplockad morgonen den 23:e för vidare transport till parets sommarstuga (vinterbonad, men ändå) strax söder om gränsen till Västerbotten.

Broderskapet anslöt på julafton då temperaturen krupit ned till -14,4°C och vi åt, drack och umgicks. Juldagsmorgonen bar det av tillbaka till civilisationen. Och jo, jag menar det bokstavligen för min mobiltelefon tappade kontakten med omvärlden så snart vi korsade gränsen mellan Norr- och Västerbotten. Temperaturen var åter uppe över nollan, precis som dagen innan julafton.

På kvällen god och trevlig middag med min brors vänner samt ett kort besök på puben (Bishop’s Arms) strax före stängningsdags. Jag skymtade ett par halvt bekanta ansikten, men såg ingen jag behövde prata med.

Annandagen blev vilo- resp. hemresedag och så var den julen slut.

Jag är faktiskt ganska nöjd med min jul – det blev liksom helt lagom av allt.

Här är lite blandade bilder, i allmänhet klickbara och med beskrivande text. Lägg särskilt märke till kål- och morotslådan, sist i andra raden uppifrån.

Luleå flygstation, Kallax Getost och hjortronsylt, 2008-12-22 Gryning i Luleå city, 2008-12-23 kl. 9.28
Provsmakning av julbordets tunga, 2008-12-23 Bakgården, 2008-12-23 Kål- och morotslåda, 2008-12-23
Soluppgång över E4an Luleå-Piteå, 2008-12-23 Julafton kl. 9.46 Huset, Blåfors 38
Grönkål Ägghalvor med löjrom Julmatstallrik
Kommentarer till: "Julrapport" (12)

  1. Det låter som en väldigt lyckad jul! Jag blev mest intresserad av grönkålen, eftersom den inte brukar finnas på vårt julbord. Jag förstår att den är stuvad, men jag kan inte riktigt identifiera de små bitarna i avvikande färg som syns på bilden. Rödlök? Recept emottages tacksamt, gärna på kål(rots)- och morotslådan också.

  2. Kålrotslådan är ett nytt obligatorium på julbordet. Väldigt gott!

  3. Mm, grönkålen, den är inte dum, den… :) Fast det blev ingen sådan hos oss i år, när det bara är jag som äter av rätten så ids jag inte laga den. Jag är ju inget matfreak, direkt… ;)

    Du, jag fick just syn på din rss-kategori här till höger, med ”kanske beundrare” – är det vi som beundrar dig, har du tänkt dig i din rubriksättning, eller omvänt, eller både – och? :) Bara nyfiken, som vanligt… :)

    God fortsättning på detta nya, lysande år, i alla fall!

  4. snowflake99 sa:

    Har ni grönkål? Nu blir jag jätteförvånad. Det hade jag aldrig varit med om förrän jag flyttade till Östergötland, så jag tog för givet att inga andra norr/västerbottningar heller hade det. Gott som attan är det, men jag lyckas inte göra den bra hemma.

    (En helt pervers sak de har på julborden här nere är bruna bönor. Ryyyys.)

  5. @KaK: Obligatorium sedan när, och hur kom den in i ditt liv? *nyfiken*

  6. @Leva och snowflake: Grönkålen är visserligen god, men det är inte min familj som fört in den i mitt liv och det var rätt nyligen. Morsans make växte upp i Halland/Småland och har med sig den hemifrån. Som ett obligatorium alltså. :)

  7. @Leva: Apropå ‘Kanske beundrare’ – får jag svara ”båda”? :) Jag menade ”sådana som kanske beundrar mig”, eftersom listan visar bloggar som länkar till min/mig, men det är ju oftast lite ömsesidig länkkärlek det handlar om. Jag gillar din nyfikenhet!

  8. @snowflake: Bruna bönor!? Det låter verkligen suspekt! Fast det är ju gott som sjutton… :)

  9. Åh, den har väl smugit sig på kan man säga. I mitt ”förra” liv fanns den inte. När jag träffade greven pratade han om kålrotslåda eftersom hans exsvärmor (finska) jämt brukade göra sådan. En jul fick vi en av henne. Och så började mina föräldrar göra den för ett par år sedan helt plötsligt, för att det skulle finnas mer för vissa vegetarianer att välja på på julbordet tror jag. Och den här julen slog då greven till och gjorde både morots- och kålrotslåda. Med icke så heelt lyckat resultat. Måste säga att pappas var godare. Men vi provar väl igen nästa år. För det är gott! :)

  10. @KaK: Jag tycker det är så roligt att de här lådorna sprider sig! I min familj har vi alltid ätit sådana, och jag antar att det beror på att min far (vars mor var finska) växte upp med dessa lådor. Kålrotslåda och morotslåda, alltså. Nuförtiden brukar det bara bli en kombinerad låda med båda rotfrukterna, men lådorna har ju uppenbarligen överlevt min far – de har fastnat här också alltså.

    Något som slår mig, så här spontant (och inte minst för att jag själv råkar ha både kål- och morrötter hemma), är att det inte finns något alls som hindrar att man gör lådorna vid andra tidpunkter. För mig är det egentligen inte juligt med kålrotslåda, om än den ”ska” finnas med på julbordet. Vad sägs om att vi provar, båda två på varsitt håll? :) Det finns ju plenty of time att öva…

  11. Kålrotslåda… du råkar inte ha finskt påbrå? Eller hör sånt hemma uppe i norrland också kanske?

  12. @Bitchslap Barbie: Det beror på hur man ser det – jag kan väl anses vara 25% finsk eftersom min farmor var finska. Det var min far som insisterade på lådorna, så traditionen kom via honom – om det sedan var tack vare farmor eller om de är allmänt förkommande i svenska Tornedalen vet jag dock inte.

    Det kunde vara intressant att ta reda på. :)

Kommentera

Etikettmoln

