Man lever så länge man lär

Kameran har landat

Så… äntligen ro att skriva. Mycket folk på IM ikväll, lustigt nog. Jag har inte pratat med folk på flera år, känns det som, och nu plötsligt blir det massor.

På vägen från jobbet hade jag för ovanlighetens skull (det var inte igår jag reste med musik, nämligen) David Cooks amerikanska Idol-äventyr i öronen och kunde konstatera att det känns i magen. Fortfarande. Åter igen. Jag vet inte vad det är med honom, men han berör mig. Åtminstone i de här låtarna.

Hade jag haft mer musik av den kalibern i spelaren hade jag nog gått ett varv runt hela Söder för att få höra mer, för det var verkligen skönt, kändes så där välbehövligt som bara bra kultur (haha, vem bestämmer det?) kan kännas. Det gäller musik, böcker, filmer… you name it. Kvalitet. Eller i alla fall känsla.

Well, det jag skulle skriva var att jag förstås tog omvägen förbi kioskposten för att hämta mitt kamerapaket. Den trevlige innehavaren stod bakom disken. Trevligt återseende – det var länge sedan vi sågs och jag trodde att det var för att jag inte handlat så mycket på sistone, men det berodde enligt honom på att han varit pappaledig. Där ser man. Vi har varit borta båda två.

Väl hemma packade jag prydligt upp kartongen och dess innehåll.

Kameran som sådan var mycket mindre än jag väntat mig – ganska precis lika stor som mitt körkort, eller valfritt bank- eller kreditkort. Och grabbarna på CyberPhoto hade rätt i att den var snygg också, färgen är djupare och mustigare i verkligheten än på bild. Och efter att ha provat den bara lite har jag ingen som helst lust att slänga upp fler bilder från nallefånen, men…

Kartongens innehåll - kamera, väska, minne och... Snickers Kamera kontra bankkort Kamera på Mac

Men det var ju inte bara att sätta igång och plåta direkt. Först måste batteriet laddas. Det skulle, enligt medföljande starthandbok, ta en och en halv timme. I själva verket räckte det med drygt en och det gjorde ju absolut ingenting.

Därefter blev det lite sikta och trycka av. Och tanka över till datorn, vilket var en baggis med medföljande sladd. På både Mac:en och jobb-PC:n. Skönt!

Uno - den gamla 'kameran' Skillnad blir det definitivt, men jag måste ta mig tid att lära mig använda kameran och dess funktioner. Sedan behöver man nog kunna lite bildbehandling.

Ni som har koll: vad behöver jag tänka på/lära mig?

Hm, smakprov från mitt initiala sikta-och-trycka-av? Jag antar att det blir ett jävla gnäll om jag inte lägger ut något… så skyll er själva. Bilden är på 1631×2448 pixlar, något beskuren på bredden men i övrigt helt orörd. Au naturel. Jag kommer med stor sannolikhet inte att lägga ut sådana här bilder i framtiden.

Kommentarer till: "Kameran har landat" (10)

  1. Rekommenderar starkt Photoshop CS! Det är guld värt att lära sig lite om hur man manipulerar nivåer, färg, skugga/högdagrar och skärpa!

    När det gäller själva fotandet rekommenderar jag dig att använda blixt så lite som möjligt. På kompaktkamerorna sitter ju blixten så lågt att den gärna ger flacka, överexponerade, bilder med bleka ansikten som följd. Bättre att utnyttja det naturliga ljuset så långt som möjligt – ev med hjälp av ett litet bordsstativ eller genom att ta stöd med armbågarna mot ett bord eller hålla kameran mot en dörrkarm eller liknande som minimerar skakningar.

  2. Jag håller delvis med föregående inlägg. Undvik blixt så länge som möjligt. Men Photoshop CS är inte nödvändigt. Photoshop Elements är nerbantad version av fullversionen CS. De två verktyg jag använder mest när det gäller fotografier är ”color balance” och ”curves”.

  3. @Petra: Och det du rekommenderar är alltså vanliga Photoshop? Gissar jag. Kör du programmet på svenska? *reflekterar över ordvalen* Jag har ju iPhoto på Mac:en, jag – tror det räcker långt.

    *nickar* Det är väl ungefär vad jag också känner. Naturligt ljus, så långt det är möjligt. Blixt är ett otyg, men ändå så länge har jag inte hittat hur man slipper den (har inte letat hysteriskt heller). Ja, förutom att fota i dagsljus då, kanske. Den här kameran har ju i alla fall bildstabilisering (IS står för Image Stabilizer), men hur bra det sedan funkar vet jag inte. Det lär väl inte göra något värre.

    Du vill inte göra en liten bloggserie om fotografering? :D

  4. Eftersom jag bara använder PS så rekommenderar jag ju det. Känner inte till iPhoto så det kan jag inte uttala mig om. Och ja, jag kör numera med svenska PS CS3. Att kameran har bildstabilisator räknade jag nästan med. Trots det blir det lätt rörelseoskärpa vid längre slutatider. Att stänga av blixten brukar förresten vara lätt. Det brukar finnas en ”blixtknapp” med olika alternativ (auto, ej blixt, alltid blixt och röda-ögon-funktion).

    Jag tror inte jag är rätt person att skriva blogginlägg om fotografering. Jag kan alldeles för lite om tekniken. Jag borde verkligen lära mig mer eftersom jag vet att det skulle förbättra mina fotografier något enormt, men jag är väl ointresserad och lat helt enkelt. Pular hellre i PS efteråt och svär när jag misslyckas med bilderna. ;-)

    Men tips på bloggar med bra fototips kan du få:

    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.394

    http://blixman.blogg.se/ (Kolla under kategorin ”Fototips”)

    http://badankor.blogspot.com/ (Kolla under kategorin ”Att fotografera”)

    Sen finns ju (http://www.moderskeppet.se/) som har massor av matnyttiga tips om Photoshop.

  5. @LordBored: Välkommen! :) I’m so glad we’re back on track.

    Hm, du nämner curves ibland på din blogg, vill jag minnas – är det det du då syftar på eller är det mer normala former?

  6. @Petra: Förlåt, jag menade inte en bloggserie renodlat om fotografering utan även bildbehandling – på något sätt känner jag inte att det ena klarar sig utan det andra.

    :) Jag tror definitivt att man lär sig en massa på att prova och göra fel också – egentligen är det den metod jag oftast praktiserar. Men det kan ju också vara bra med lite på fötterna för att minska svärandet. :)

    Stort tack! Jag ska definitivt kolla in länkarna.

  7. @Petra: ”Att stänga av blixten brukar förresten vara lätt.” – det var det. Det var bara jag som letade på fel ställe – man behöver ju inte ens gå in i menysystemet för att göra det. :D *komplicerar i onödan*

  8. Curves är en…hmm, justering? (adjustment, jag har engelskt PS) så som color balance också är en justering. Man tweakar lite för att få till det rätta djupet på bilderna. Även om originalet är bra så behöver det inte betyda att det är rätt. Likaså vid långa exponeringar när det är mörkt ute. Det omgivande ljuset gör att bilderna kan få en gulaktig ton, vilket förvisso är snyggt men ändå inte rätt om man jämför med vad ögat såg vid tillfället.

  9. Om du minskar storleken på ett foto drastiskt, som man ofta får göra för att lägga ut det på webben i någon form, kan man behöva förbättra skärpan efteråt. Filter > Sharpen > Unsharp mask i Photoshop (och Elements).

  10. @LordBored och Kb: Tack för förklaringar och tips! Det är precis sådant där som jag behöver lära mig. Fast riktigt när jag ska hinna plåta och meka med bilderna begriper jag inte. Det är alldeles för få timmar på ett dygn. :\

Kommentera

Etikettmoln

