Man lever så länge man lär

Frestelser faller jag för

Jag loggade in (på Bokus) för att köpa en enda liten billig bok. En.

36 kr

Så här blev det, efter en stunds klickande:

1940 kr

Och därmed tog månadens lön helt, totalt och fullkomligt slut.
Det är tur att jag har pengar i madrassen.

Jag tror jag gillar böcker. Också.

Kommentarer till: "Frestelser faller jag för" (15)

  1. Gadd däääm woman! Ok att jag inte är den som brukar knipa igen plånboken när det gäller att köpa böcker och annat kulturgodis men att starta med ”köpa en enda liten billig bok” och hamna på den där totalsumman är faktiskt lite imponerande! :)

    Framförallt så upprörs jag över att du förstör piratimagen som IFPI och andra lobbyorgan vill bygga om. Vi stjäääääääääl ju och vill-bara-ha-och-ha-och-ha-och-ha. *tihi*

    Men nu har du gjort mig nyfiken. Vad döljer sig bakom siffrorna?

  2. @TT: Well, först tänkte jag faktiskt lägga ut hela listan över min beställning, men det finns bra anledningar att inte göra det så det låter jag bli. Men, för att gå dig lite lagom till mötes och bekräfta alla fördomar om mig: det som gör att det blir dyrt är en handfull geekböcker, som ligger på 175-373 kr/st – bland annat The Pragmatic Programmer som jag velat ha hur länge som helst. Och Design Patterns, och Refactoring – klassiker man faktiskt bör (eller jag åtminstone vill) äga.

  3. Tjolahoppsan, så mycket böcker det blev, när du ändå var igång! :) Nå, hoppas att du kommer att ha behållning av Märk världen-boken i alla fall – ser fram emot resonemang kring den! :)

  4. @Leva: Ja, och det är ditt fel alltihopa! ;) Antalet blev 12, till slut.

  5. Såklart är det det – när jag nu praktiskt taget tvingade dig att köpa boken! :) Fast böcker kan man nog aldrig ha för många av… eller, det beror kanske lite på vem man frågar, t ex kompisarna som ska hjälpa en att flytta… de kan tänkas vara av annan mening… ;)

  6. @Leva: Jo, böcker kan man visst ha för många av. Men BRA böcker, däremot – det är en helt annan sak. Jag kände, i samband med att jag flyttade, att det är väldigt många av mina böcker som inte alls betyder något för mig. De böckerna tänker jag göra mig av med. Jag vill inte ha fler saker än dem jag verkligen vill ha – lite i enlighet med vad som sägs i Rensa i röran (Bokus), skulle jag tro. Men det är ju bara sunt, och känns också allt sundare med åren.

  7. @TT: Nej, men åtminstone några av dem borde man nog ha/läsa. Ville du låna eller bara pejla mig? Har du själv några?

  8. snowflake99 sa:

    Nu känns det väldigt bra att kunna berätta att biljettpengarna är på väg! jag ser att de dragits från mitt konto idag, men eftersom vi har olika banker får du dem antagligen imorgon.
    Så håll ut!

  9. snowflake99 sa:

    Förresten, vilket ypperligt tillfälle att citera Erasmus av Rotterdam:
    ”När jag får pengar köper jag böcker. Har jag pengar kvar efter det, köper jag mat och kläder.”

    En man efter mitt sinne. :-)

  10. @snowflake: Som sagt, jag har pengar i madrassen så det är ingen fara alls. Jag har förresten reserverat extrabiljetten för en favorit bland de mina – det känns himla roligt att ni kommer att få träffas. :)

  11. @snowflake: Och jo, citatet var roligt – förstår att du känner igen dig. :)

  12. Det låter kul! Jag har sett en jukebox här i stan med en Judas Priet-låt, den ska jag spela vid tillfälle.

  13. @snowflake: Ja, det tycker jag absolut att du ska göra! Vilken låt? *hoppas på Breaking the law*

  14. […] komma på något mer jag vill köpa. Och tur är väl det med tanke på att lönen i princip är slut igen. Tags: årstabron, batteri, hornstull, itrim, kamera, soluppgång, tantolunden, träning, […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Etikettmoln