Man lever så länge man lär

Jag måste rätta mig själv lite. I ett tidigare inlägg påstod jag att man på WordPress.com inte får ladda upp ljudfiler – det är inte sant. Eller rättare sagt: jag skrev att jag inte kan ladda upp ljudfiler, vilket faktiskt är korrekt. I det länkade chattutdraget påstod jag också att de inte tillåter sådana filtyper, vilket däremot inte är riktigt. Är ni fortfarande med? Var ni någonsin med?

Jag ber om ursäkt (eller nej, men ni fattar vad jag menar – att jag vet att jag gör det men att det är helt medvetet och delvis även avsiktligt) för att jag krånglar till det här ovan, men sådan är min naturliga charm och detta är inte enbart ett faktainlägg utan även en illustration av vem jag är och hur jag fungerar. Det finns de som tycker att sådant är intressant och faktum är att jag själv tillhör den skaran. Vore jag enbart intresserad av att förmedla fakta hade detta inlägg inte blivit mer än en mening. Antaglingen något i stil med:

För att få ladda upp ljudfiler på WordPress.com måste du ha köpt en s.k. Space Upgrade, vilket alltså kostar pengar.

Som sagt, det här inlägget hade kunnat skrivas enklare, men det är inte effektivitet som är syftet. Jag tror jag tillåter mig att göra en utvikning.

Igår kväll/natt chattade jag med en människa som… well, verkar vara helt fucking underbar. Jag blev full i fniss och skratt vid var och varannan mening för han är närmast ofattbart lik mig. I sin inte helt vanliga personlighet. Just därför är han i mina ögon särdeles fantastisk. Det är sällsynt att träffa på så fina människor. Allvarligt talat, det känns som en lisa att så osökt möta en den sortens spegelbild av en själv. Lugnande. Ångestdämpande.

Men tillbaka till själva sakfrågan:

WordPress.com tillåter faktiskt att man laddar upp ljudfiler. Det är bara den haken att man för att kunna göra det först måste köpa en s.k. Space Upgrade. Ja, du måste betala för att kunna ladda upp ljudfiler på WordPress.com.

Jag bestämde mig för att kolla upp varför man inte fick (som jag trodde då) ladda upp ljudfiler, och hittade via den förnämliga FAQ:n ett tydligt besked:

What kind of files can I upload?

Free blogs can upload images (jpg, jpeg, png, gif), documents (pdf, doc, odt) and presentations (ppt).

In addition to those file types, blogs with a space upgrade can also upload music (mp3, m4a, ogg, wav) and videos (avi, mp4, mpg, mov, wmv).

Ref. About the Space Upgrade « WordPress.com.

Så så var det med det. Det finns ingen konstig moralpolicy, bara ett betalkrav. Visst kan man väl spekulera i varför man valt att lägga avgift på just ljudfiler, men jag bryr mig inte om det. Jag har fått om inte en förklaring så åtminstone bättre kunskap om mina villkor som användare av WordPress.com. Alltså lever jag även idag, i enlighet med min devis: Man lever så länge man lär. Vilket för övrigt även står angivet som bloggens s.k. tagline. Molto importante.

Kommentarer till: "Ladda upp ljudfiler på WordPress.com" (4)

  1. Fakta var där gott om. Och nej, jag är inte såå intresserad. Plötsligt glimmar det till! Jag gillade att läsa att människan var underbar och att du sedan skrev att han var ofattbart lik dig! :) Så nära varandra i text. Är det en medveten insikt?

  2. @Pian: Haha, jag blev faktiskt lite förvånad över att du kommenterade just detta inlägg, när det var ett av dem som inte egentligen avser sådant jag förväntar mig att du ska vara intresserad av. :)

    Hur menar du nu, medveten insikt? Att jag gillar det av mig själv jag ser i honom, absolut. Att det är skönt att se sina egna egenskaper i någon annan, definitivt. Jag tror, som jag skrev till vajl vid något tillfälle, att jag håller på att börja förstå och även acceptera några sätt på vilka jag är annorlunda jämfört med de flesta.

    Jag tänkte på just dig i morse, förresten, när jag satt på fiket och bläddrade i en Hälsa och bestämde mig för att bli prenumerant för att den erbjuder något jag saknar i min vardag. Något som du. Ni bidrar med ungefär samma sorts vitaminer, nämligen.

  3. Du har en förmåga att tvinga mig att åtminstone ögna igenom inlägg jag redan från början vet att jag inte är intresserad av. Bara för att du gömmer guldkornen inuti dem.

    Insikten medveten. Bra. Inget babystep där. Elefantkliv! Fast många småsteg kanske leder dit?

    Hm. Just Hälsa är lite för mycket vitaminer och lite för lite själ, tycker jag personligen. Tror det är Leva jag brukar gilla bäst. Lääängesedan jag köpte tidningar, märker jag. Men jag blir glad över tanken.

  4. @Pian: Det är väl väldigt mycket jag, ändå? Gömmer guldkornen. De är ju liksom inte för allas ögon riktigt. Just det där guldkornet var avsiktligt till hälften gömt, liksom det också är anonymiserat.

    Japp, många småkliv måste det vara, för jag har inte märkt någon revolution. Däremot är det visst någon som skruvat på kranen. Jag kommer att behöva ta en paus och reflektera ganska snart.

    Mhm. Men då kanske jag får köpa Hälsa och Leva och jämföra. :)

Kommentera

Etikettmoln

