Man lever så länge man lär

ConFuse 2015, a.k.a. Swecon

Con som i kongress, måste jag lära mig – jag tänker och säger jämt konferens, men det är det ju inte riktigt. Somliga kallar det visst även konvent, men det ord jag hör oftast från de redan frälsta är kongress så det får det bli för mig med.

ConFuse är den svenska nationella sf- och fantasykongressen 2015 (dvs. årets Swecon).

Forna och framtida kongresser

Jag hade tänkt deltaKontrast 2012, vilket inte blev av. Däremot var jag med på motsvarande evenemang året efter, Fantastika 2013, som hölls i Stockholm. Förra gången skrev jag uppenbarligen (tro mig, jag sökte och hittade intet) inget på bloggen om mina upplevelser i och av fandom. Vad jag minns kände jag mig en smula osäker, obekväm och utomstående, men tyckte ändå om att vara där. Att höra andra och likasinnade diskutera olika vinklar och ämnen inom science fiction och fantasy. Och visst funderade jag på att bevista Steampunkfestivalen, som var 2014 års Swecon, men det blev inte heller. Jag saknar fullgod ursäkt.

Men nu! Från och med nu borde inget kunna hindra mig från att vara med. Nu känner jag mig där och redo och åtminstone en liten aning ljummen i kläderna, så det finns inga hinder. I alla fall inga inre och mentala eller känslomässiga hinder. Hav förtröstan, dock, då det säkert kan hinna dyka upp något innan det är dags igen. 17-19 juni 2016, om jag inte minns alldeles fel. I Stockholm.

Inför och till årets kongress

Så… vad vill jag säga om ConFuse 2015, då? Massor, misstänker jag.

Jag hade sedan länge beslutat mig för att åka dit och vara med alla dagar, samt bokat in datumen i kalendern för att garanterat inte råka boka in annat då.

I mitten på juli tog jag tag i det hela och började med att konsultera Hanna för att höra att och om hon hade bokat boende och resa och var hon tänkt att bo etc. Därefter bokade jag raskt rum till mig och sambon samt tågbiljetter efter behov, vilket innebar för mig och Hanna dit och för mig och sambon hem. Det är alltid trevligt att ha resesällskap, inte minst för att slippa konfrontera några främlingar.

Jag bodde på hotellet där kongressen hölls, d.v.s. Frimurarehotellet i Linköping. Fredagen hade jag sedan länge mutat in som ledig och fick därför en lagom lat förmiddag hemma (med The Walking Dead) innan det var dags att hoppa på tåget tillsammans med Hanna, som strax upptäckte att sätet bakom henne var bokat av ingen mindre än Feeejay, som glatt presenterade sig för mig (som ju då var en för henne ny och okänd stjärna) och otvunget pratade på. Så skönt det är med lättsamma människor så att man slipper känna sig bortkommen!

Resan gick snabbt och Feeejay förgyllde den lite extra genom att donera en liten påse dillchips till Hanna. Och jag fick såklart också smaka. Sambon (som var kvar i Stockholm och därför bara kunde läsa om det på Twitter/Instagram) blev så avis att jag bestämde mig för att köpa en påse ute på stan och lämna den åt honom på hotellrummet. Gesten blev uppskattad! ”*LOL* för chipsen :)”, kom det på Hangouts när han anlänt (och jag lyssnade på en session eller föreläsning eller paneldebatt eller vad de nu kallas i kongressprogrammet).

Hotellet låg bara ett par stenkast från stationen och tur var väl det eftersom det hela denna helg var rejält sommarvarmt och jag hade inte pallat några längre promenader. Vi träffade redan på vägen till hotellet två större personer (och en mindre), som åkt från Stockholm med samma tåg. Vi blev presenterade för varandra och jag har glömt namnen… Trevliga och lättpratade! Fandom-folk.

Vi checkade in, vilade lite snabbt, hämtade ut våra besöksbrickor och gick ut på stan för att äta burgare, och köpa glass på Bosses glassbar – ett måste när man besöker Linköping, visste ju jag som besökt stan då och då ända sedan 1999. Det gladde mig att jag fick introducera Bosses-glass för ännu någon, även om det kändes lite kymigt att Hanna åkte på att betala min eftersom jag saknade kontanter. Kom ihåg det, gott folk, att Bosses glassbar inte tar kortbetalning!

Jag valde för övrigt hallonchoklad-glass, som var mycket god. Min glasskula var rejält stor och räckte hur länge som helst. Väl tillbaka på hotellet slog vi oss ned vid receptionen för att äta färdigt och vänta in kongressens officiella öppnande.

Inledning

Plötsligt såg jag en välbekant silhuett närma sig kongresslobbyn – Snowflake (som också bloggat om kongressen)! Jag hade visserligen läst någonstans på nätet att hon funderat på att gå, men fått för mig att hon skulle komma först på lördagen. Fel! Desto roligare nu då, när bland det första som händer är att jag träffar någon jag redan känner. Det bådade gott inför resten av kongressen!

( …och kommen så här långt tog jag bloggpaus, för att sådant som nattsömn och avlönat arbete och tittande på tv-serier och jag vet inte vad allt som kom i vägen. Pausen kom uppenbarligen att räcka i fyra veckor men nu jäklar tänker jag se till att bli klar! Även om det blir avhugget. Inlägget ska ut, så är det bara.

Jag är glad att jag åtminstone hade snitslat banan lite genom att skriva in vilka programpunkter jag var med på. Tanken jag hade var att skriva några meningar om dem som för mig var särskilt speciella av en eller annan anledning, men vi får väl se hur det går och vad jag minns. Nåväl, dags att sätta igång… )

Programpunkter fredag

17:45

Opening ceremony, Welcome to ConFuse!

Man hade glömt Swecons ande hemma, men det kändes som om det skulle gå bra ändå. Vad jag förstod fick någon cykla hem och hämta…

18:00

My favourite beginnings (E)

Carolina Gómez Lagerlöf spelade inledningar från fantastiska tv-serier. De allra flesta kände jag igen, men där fanns även någon främmande.

19:00

Math fiction

Spridda anteckningar:

Uncle Petros and Goldbach’s Conjecture
Flatland: A Romance of many dimensions, Edwin A. Abbott
Math Girls, Hiroshi Yuki 2007
…och fjättra Lilith i kedjor, Åsa Schwartz
Det gyllene språnget, Bertil Mårtensson.

Antologi: Imaginary numbers
And he built a crooked house, Robert A. Heinlein
Mathematical Fiction, sammanställt av Alex Kasman

20:00

Guest of Honour Interview with Madeline Ashby (E)

21:00

Guest of Honour Interview with Ben Aaronovitch (E)

Hm, jag måste erkänna att så här långt efteråt är det inte mycket jag minns…

Programpunkter lördag

10:00

Finding the Fantastic (E)

Det här handlade lite om hur och var man hittar eller får tips om böcker, filmer, tv-serier och så vidare. Såvitt jag minns var det intressant, men svårt att hinna med att anteckna. Jag skrev i alla fall ned några saker:

11:00

Introduktion till science fiction-kongresser

Åh, det här var roligt! Feeejay och Eva Norman berättade om fandoms historia och hur saker och ting hänger ihop. Fandom föddes tydligen i tidningen Amazing Stories på 30-talet. Den första världskongressen hölls 1935 1939 (tack, @anglemark, för korrigeringen!). Den första svenska kongressen ägde rum i Lund 1956. Det finns 7 SF-föreningar i Sverige. Kongress är ungefär som en sammankomst, congregation. Här tipsades också om FinnCon – dagtid, kostnadsfritt.

Fast lite fel hade hon ändå, Feeejay, när hon inför alla påstod att jag var på min första kongress. Jag hade väl inte varit tydlig med informationen, tänker jag – i min värld hade det liksom ingen betydelse om det var min första eller tjugofjärde kongress. Hur som helst kändes det helt okej att agera symbol för nykomlingar. Det gjorde mig nästan till insider.

14:00

What’s in a name? How to name your characters (E)

Panelen (Susanne van Rooyen (M), Kristina Hård, Thomas Årnfeldt och Marcus Olausson) pratade om att sätta namn på sina karaktärer. Jag minns att det bitvis var väldigt intressant, men detaljerna är borta.

15:00

AI and Robotics: A look into the future (E)

Det jag främst minns härifrån var konstrasten mellan AI och robotar – ”brain without a body” kontra ”body without a brain”. Jag har inte tänkt på det i så tydliga termer förut. Det är den där hjärnan vi är så rädda för.

Speculations concerning the first ultraintelligent machines
Movement to ban autonomous weapons – Hawkins, Musk, Wozniak

17:00

Hedersgästintervju med Kristina Hård

18:00

Hugopanel, with Puppygate (E)

20:00

AI & Robots in film, TV and literature (E)

En av luckorna mellan programpunkterna ägnades åt att äta lunch i form av sushi, tillsammans med ett gäng från vår sydligare landsände. Andra luckor tillbringades med en eller annan öl i trevligt sällskap på hotellets pub. Kul!

Programpunkter söndag

10:00

The Ancillary panel (E)

Här bestämde jag mig för att äntligen ta mig för att läsa Ancillary Justice och det är nu också en av de två böckerna jag för närvarande håller på med. I ärlighetens namn lyssnar jag nog mest och oftast på den andra boken, men när mina ögon orkar läsa är det Leckies bok som gäller. Jag har den i ljudversion också, men namnen fastnar bättre om jag ser dem.

11:00

Troll i svensk fantasy

Det här var en intressantare panel än jag hade väntat mig och jag blev allt lite sugen på att läsa äktsvensk fantasy. Eller sagor, om man så vill.

Drakhornet, Oskar Källner

”Troll ska ha svans”, tyckte Kristina Hård. Panelen verkade hålla med.

12:00

Alvarprisutdelning och Swecon-omröstning

Alvarpriset gick i år till Maria Nygård, och alla verkade nöjda med det. Det var roligt för mig att höra lite mer om prisets bakgrund och historia.

13:00

Fantastik som tillflykt och terapi

Marcus Olausson berättade, som det kändes, väldigt öppet och ärligt om sin egen både förflutna och ständigt närvarande depression. Det var på sätt och vis tungt och svårt att lyssna på, men också som ämne både viktigt och angeläget. Det var olika saker han sade som fångade min uppmärksamhet, även i övrigt. T.ex. tycks han yrkesmässigt syssla med sådant som jag inledde mitt yrkesliv med – att cadda kretskort (hu, det är fult i skrift!). Sedan kan jag inte låta bli att känna mig trygg i hans svärta.

Efteråt fann jag mig intresserad av att köpa (och läsa) hans böcker, så ett par timmar senare gjorde jag just det. Köpte, alltså. Den första boken, De rotlösa, som är första delen i serien Serahema Saporium. Signera boken fick han också göra, när det nu var av honom själv jag handlade.

Tydligen skriver Marcus ”riktig” fantasy, vilket jag normalt inte brukar läsa. Här tänker jag dock göra ett försök, för det kan ju mycket väl vara så att jag gillar det om jag väl läser det. Och så har jag ju också en tid sagt att jag ska och vill prova på att läsa svensk fantastik. Ingen ursäkt! Det kanske visar sig att jag gillar fler sorters fantasy än bara urban.

Spridda anteckningar (jag minns: gungan i trädet hemma):

Garderober!
Ut ur, in i, genom, bygga egna.

Steampunksagor
Svenska spöken

http://www.marcusolausson.com
http://www.bumleby.se

Våga släppa kontrollen…

14:00

E-books and other alternative forms of reading (E)

Intressant att lyssna på, fundera över och konstatera att folk tycker olika. Vissa framförde mina åsikter, andra hade helt annorlunda perspektiv.

15:00

Rethinking James Bond (E)

Mycket inspirerande berättande av David Nickle, runt och kring James Bond och Ian Flemings författarskap! Just i Kanada är Bond numera allmän egendom (public domain), då den 50-åriga skyddstiden gick ut 2014 (Fleming dog 1964). Vilket innebär att vem som helst, i alla fall i Kanada, kan göra ungefär vad de vill med Bond. Hitta på egna historier.

ChiZine har bestämt sig för att ge ut en antologi med Bond-historier som är skrivna utan tillstånd från Ian Flemings efterlevande. För det får man ju göra. Jag vill läsa Licence Expired: The Unauthorized James Bond!

Tyvärr får den inte säljas till utomlandet, så det som gäller är att antingen åka dit och handla själv eller få någon på plats att köpa och skicka hit.

16:00

Three authors, three countries, three cultures (E)

17:00

Closing ceremony (E)

18:00

Dead Dog-party (efterfest)

På Bishops Arms, Ågatan 27.

Jag fattade nog inte riktigt vad det var för något för jag hade ju bokat biljett på tåget hem ungefär då partyt började. Andra, mer rutinerade, hade valt att stanna på hotellet en natt till och åka hem på måndagen.

Sambon och jag åkte hem som planerat med tåget och var hemma i rimlig tid.

Byte från kongressen

Utöver Marcus Olaussons De rotlösa, köpte jag (och fick signerad) Thomas Årnfelts Incidenten i Böhmen. Detsamma gäller Kristina Hårds Kleptomania.

Byte från ConFuse/Swecon 2015. #latergram

Vilken/vilka av dagarna jag handlade är glömt, men det spelar ingen större roll. Tre, av respektive författare, signerade och svenska böcker köpte jag. Wohoo!

Nu ser jag närmast fram emot början av oktober, då jag ska vara ledig och läsa.

Kommentarer till: "ConFuse 2015, a.k.a. Swecon" (4)

  1. Spännande att Fandom funnits så länge. Vad roligt att du hade så givande punkter på din agenda, och tack för att du delade med dig — till sist. ;-)
    Kul att ses också!!

    • @snowflake: Ja, jag visste verkligen inget om historiken bakom fandom innan intro-sessionen. Dock sades ju mycket mer än vad jag kom ihåg eller hade antecknat. :)

      Jupp. Att träffa dig väckte minnen av författarscener och sånt. Vi ses väl nästa år! :)

  2. […] är himla synd att jag inte läst någon av böckerna jag köpte i Linköping, för det ser ut som att alla tre författarna kommer att närvara på årets kongress och det hade […]

  3. […] På denna grund) samt påbörjat en av dem jag fick med mig hem från förra årets Swecon, ConFuse 2015 – den känns oväntat lovande så här långt! Jag lär väl återkomma med någon reflektion […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Etikettmoln