Man lever så länge man lär

Rivstartar höstens studier

Just nu känns det snudd på alldeles för tufft att studera parallellt med arbetet. Ett bidragande problem är att jag ännu inte är klar med sommarkurserna, vilket i sig inte är någon katastrof men det gör det hela mentalt tyngre än nödvändigt.

Tja, vi kan ju börja med att inventera sommarkurserna…

Där påbörjade jag kurser i programmeringsteknik respektive matematik, varav jag i båda fallen är nära slutet men inte klar. Den tredje kursen, som bygger vidare på den första mattekursen, har jag inte ens börjat på – det är ju liksom ingen idé innan jag är klar med den första. Som en parentes: jag känner mig inte sugen på att läsa sommarkurser nästa år. Studiepaus och vila behövs.

För programmeringstekniken återstår för mig att granska och kommentera en studiekamrats kod och därefter färdigställa (om granskaren gett kommentarer som behöver åtgärdas) och slutredovisa min egen programmeringsuppgift, personligen, på KTH eller via Skype. Jag har hittat en granskningspartner och fått den kod jag ska granska, så där är det bara att köra. Vi har inte satt någon deadline, men jag har åtminstone antytt att jag borde kunna bli klar denna vecka. Och då känner jag att jag faktiskt borde bli det också. Ingen press.

Sedan har vi höstens kurser.

Java-kursen är den som känns enklast och där finns egentligen inget måste förrän senare. Den första inlämningsuppgiften ska vara inne först 27/9, så där kan jag ta det lugnt. Dock hade jag ändå tänkt följa rekommenderad studietakt, eller möjligen lägga mig lite före – förutsatt att uppgifterna publiceras i förväg.

Datavetenskapskursen känns, efter att jag faktiskt fått kurslitteraturen och börjat läsa de första kapitlen, maffig och jag har haft lite svårt att förstå mig på själva upplägget. Exakt vad jag förväntas göra och när. Så jag frågar på kursforumet.

Efter flera timmars studerande har jag inte ens kommit igenom det första kapitlet i kursboken och sedan ska jag dessutom kolla på presentationer (typ PP i PDF) och läsa föreläsningsanteckningar. Därefter samma sak för det andra kapitlet.

Det som gäller sedan är quiz och inlämningsuppgift, varav det sistnämnda innebär att skriva en massa text för att förklara det vi lärt oss. Dessutom verkar det ingå att rita en bild, vilket jag inte vet hur jag ska göra. Har inga verktyg för grafik, så det kommer att kosta tid att hitta och lära sig använda något vettigt. Lite ont i magen, med tanke på att uppgiften väntas vara inlämnad på måndag.

Javascript-kursen har jag inte ens börjat med ännu, men jag vet i alla fall att det bör lämnas in en redovisning denna vecka och innan dess måste man förstås har gjort all läsning och videotittning och uppsättning av utvecklingsmiljö och jag vet inte vad mer som behövs. Det känns också stressigt. Sade jag ont i magen?

Hm, fast anledningen till att jag satte mig här för att skriva blogginlägg var att jag tyckte det var så roligt att läsa om datateknikens historia och därefter få ägna mig åt logiska grindar och binära representationer. Sådant som jag tyckte var buskul på gymnasiet. Idag har jag lite svårt att förstå mitt val till fjärde året. El/kraft. Jag borde givetvis ha valt el/tele. Eller pluggat på tekniska högskolan.

Så jag vet inte, kanske det är det jag håller på med nu. Försöker kompensera.

Det är roligt att läsa, men det tar och kräver en jämrans massa tid också!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Etikettmoln