Man lever så länge man lär

Press och prokrastinering

Läget just nu: jag sitter och väntar på att adrenalinhalten i blodet ska gå ned, så att jag kan sätta igång och göra labben i maskinprogrammering. Den borde enligt studieplanen ha varit inlämnad redan förra helgen, men förseningen är inget man blir utslängd för – när man väl klarat kravet på uppvisad aktivitet efter 3 veckor, vilket jag ju gjorde förra helgen genom att lämna in första uppgiften. Ja, och fylla i min profil på studiewebbplatsen, vilket också var ett av kraven.

Den här kursen är den första där jag, motvilligt, lagt upp ett foto på mig själv. Det var krav på ett seriöst foto tillsammans med lite information om en själv. Jag gjorde en snabb sökning i Lightroom bland de senaste årens foton och hittade ett från förra sommaren som jag fixade till – gjorde bilden svartvit och kvadratisk och den innehåller inte en enda pixel mer än vad som är absolut nödvändigt.

Samma bild lade jag sedermera även upp på kurswebbplatsen för Javascript-kursen – so much för att visa upp en könsneutral identitet… vilket jag oftast vill göra för inte riskera att bemötas annorlunda bara för att jag är kvinna. Vilket, när jag tänker efter, kanske inte är så värst konstruktivt egentligen. Om vi inte syns så finns vi ju inte heller, så det kanske ändå är bättre att synas och ta plats.

För Javascript-kursen bör jag ha uppfyllt kraven för att få gå kvar: jag har gjort ett inlägg i uppropstråden och även lämnat in den första uppgiften, men det har gått 12 dagar utan respons. Jag börjar nästan undra om lärarna glömt bort mig.

Java-kursen var det nära att jag inte fick gå – jag hade nog inte varit kvar på kursen idag om inte läraren mailat en påminnelse om något jag inte alls var medveten om att jag måste göra. Jag lallade på och tog det lugnt då första inlämning är först nu i helgen och blev aningens förskräckt när mailet kom…

Hej, glöm nu inte att besvara formuläret ”Studieplaner” om du tänker dig läsa kursen denna termin. Vi gör ett administrativt avbrott på alla som inte besvarar formuläret. Du har fram till midnatt på dig att fylla i formuläret.

Sommarkursen i programmeringsteknik tog jag faktiskt tag i förra helgen. Jag har gjort en del av den granskning av kurskamratens kod som åligger mig att utföra, och trodde att jag skulle hinna göra färdigt uppgiften under veckan som gick men så blev det inte. Om jag lyckas vara effektiv i övriga kurser och lämnar in det som måste lämnas in i helgen hoppas jag kunna färdigställa även den uppgiften. Det vore skönt att kunna komma vidare med den kursen också.

Men åter till den kurs jag håller på med, d.v.s. datavetenskapen.

När jag förberedde maskinprogrammeringslabben (genom att läsa igenom lektionssidan och lägga till alla för labben nödvändiga punkter på att göra-listan) upptäckte jag att jag hade missat att göra något som kallades Quizz 1. Ni vet, ett skriftligt (datorbaserat) prov där man har en viss tid på sig att besvara en bunt frågor. Och svaren ska bli rätt, men man får göra provet flera gånger.

Jag hade en timme på mig för hela provet och ägnade nog nästan halva den tiden åt den första frågan: ”Beräkna accesstiden för en hårddisk som snurrar med varvtalet 7200 rpm och vars söktid är 7,9 millisekunder”. Uj, så jobbigt! Till stor del för att jag nästan glömt hur man gör när man räknar, men också för att jag blir stressad och uppjagad av att veta (och även se!) att det finns en klocka som räknar ned mot noll. Ja, och så den där otrevliga prestationsångesten…

Resultatet blev 24 rätt av 24, så jag känner mig inte missnöjd – h4x0r, typ!

Nu borde jag ägna mig åt maskinprogrammering, men har hunnit bli hungrig så jag måste äta något först. Kanske inte så konstigt att jag är hungrig med tanke på att jag bara druckit kaffe (med skummad gräddmjölk i) och ätit ett par kokta ägg (med en klick majonnäs) sedan jag vaknade för snart tolv timmar sedan…

Kommentera

Etikettmoln

