Man lever så länge man lär

Jag har länge haft konto hos Simplenote, för att bl.a. kunna dela anteckningar (t.ex. inköpslistor och resedetaljer) med sambon, och då använt mig av JadeNote som app (från Expaand, LLC) för att göra anteckningar i telefonen och på surfplattan.

Fast nu när jag kollade lite blev jag förvirrad då det finns något som heter Jade Note (från Jade Software), som Google Play påstår att jag också har installerat (framgår inte var) någonstans trots att jag inte känner igen utseendet som visas. Mysterium.

Hur som helst började JadeNote-appen på min mobiltelefon strula för några dagar sedan – synkningen mot servern misslyckades exakt hundra gånger av hundra, så mina värdefulla anteckningar (som t.ex. hur många timmar jag lagt på att läsa Code Complete) förblev helt lokala. Då känns min insamlade data väl så otryggt lagrad.

Jag tänkte att det kanske var så att min tidigare lösenordsändring efter mycket om och men slutligen slagit igenom, att appen kanske tröttnat på att cacha en gammal autentisering eller något liknande. Vem vet hur utvecklare skriver appar, liksom.

Jag gick in i inställningarna och knappade in mitt nya lösenord. Ingen skillnad. Jag provade andra magiska trick som att starta om telefonen, installera om appen från början, blunda och snurra ett varv motsols och jag vet inte vad. Ingendera gjorde någon som helst skillnad. På surfplattan funkade förresten allt precis som vanligt.

Här någonstans kände jag mig rätt uppgiven tills jag kom på den goda idén att kolla om det möjligen numera fanns andra appar man kunde använda mot Simplenote, som ju har ett API. Och det gjorde det – jag hittade en app som heter Simplenote och kommer från Automattic, Inc – d.v.s. från dem som ligger bakom WordPress.

En sådan app kan ju verkligen inte vara fel, så jag installerade den genast. Det är en sympatisk app, noterade jag, som inte ber om fler rättigheter än att kunna utföra nätverkskommunikation. Bara detta enkla faktum gör mig smått lyrisk i dessa dagar då allt fler vill veta allt mer om mig och få full tillgång till all information om både mig och alla mina kontakter. Redan här är jag alltså positivt inställd till Simplenote-appen så det finns marginal för en del strul om det nu skulle visa sig behövas.

Vid första påsynen noterade jag några trevliga saker:

  1. Man kan välja att visa anteckningarna i listan på en rad (=se bara rubriken), i stället för att alltid se både rubriken och första raden av själva anteckningen. Det ryms mer så, och man får bättre överblick. Mindre distraktion från innehåll.
  2. Man kan också i denna app välja sorteringsordning för listan, t.ex. så att senast uppdaterad anteckning visas högst upp. Vilket löser problemet med att jag förr fick bläddra ned en skärmsida för att kunna uppdatera min lästidsanteckning.
  3. Sedan finns det också en funktion för ”nåla fast” anteckningar så att de alltid visas överst i listan – bra funktion för t.ex. familjens delade inköpslista.

Vi får väl se vad jag kommer att tycka när jag hunnit använda den mer i vardagen.

Sedan besökte jag Simplenote-bloggen och hittade där ett inlägg om när Automattic köpte upp dem och ett om Android-appen, som tydligen funnnits sedan i höstas.

Om appen skriver man bland annat:

You don’t need an account to use Simplenote for Android. You can download it for free and use it locally right away. When you’re ready to backup your notes online and sync with other devices, you can create an account at any time.

Sådana saker tycker vi om! Här finns något annat än ren och skär girighet.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Etikettmoln