Man lever så länge man lär

Hacka hemma eller borta

När jag kollade in Simplenote-bloggen och hittade inlägget om Automattic-köpet råkade jag också trilla in på Automattics lediga jobb-sida och såg där flera jobbtitlar som lät intressanta. Efter 3-4 sidor i nya flikar börjar de tycka att jag borde ansöka:

Hey there!
We couldn’t help but notice that you’ve visited this page a few times. It looks like you’re really thinking about working here, huh?

Give it a shot and apply already!

Och det är inte korrekt, för jag har ju inte besökt samma sida flera gånger utan flera sidor en gång vardera. Jag tror banne mig de behöver en sådan som jag. Frågan är dock vilket/vilka jobb jag i så fall borde söka – det finns ju flera tänkbara tjänster…

  • VIP Wrangler
  • JavaScript Engineer
  • Code Wrangler
  • Happiness Engineer
  • Mobile Developer
  • Theme Wrangler
  • User Interface Designer
  • Growth Engineer
  • Data Wrangler
  • Systems Developer
  • Systems Wrangler

Och det är här någonstans jag inser att jag borde fundera på vad det verkligen är jag skulle vilja göra. I stället. Det funkar väl i och för sig rätt bra som det redan är, men någonstans finns det ändå en tanke om att det kanske är dags att röra om i grytan och liva upp det hela. Med omväxling, med att prova på något annat. Sedan hur annorlunda det behöver vara… tja, det är sådant jag skulle behöva grunna på.

Vi får se.

Annars tänker jag allt oftare på att hacka något eget på fritiden. För skojs skull.

Just nu har jag en liten konkret uppgift som med fördel kan utföras av ett program. Jag kan lösa den med shell scripts eller Java-kod, men det vore smartare att välja ett språk jag inte behärskar så bra. Eller rentav skriva samma program i flera olika versioner, olika språk? Det låter som ett lagom avancerat och lärorikt hobbyprojekt. Som överkurs: skriva olika delar i olika språk och sedan öva på att knyta ihop dem.

Låtom oss börja, mina vänner!

Kommentarer till: "Hacka hemma eller borta" (1)

  1. […] fredags fick jag för mig att installera Xcode som utvecklingsmiljö på min MacBook Pro för att skriva ett enkelt program i (och därmed lära mig lite) Objective-C, som är det programmeringsspråk man använder i […]

Kommentera

Etikettmoln

