Man lever så länge man lär

Jag var precis huuur trött som helst i morse och det ihärdiga regnandet lockade inte heller till avfärd så jag gav mig iväg hemifrån först framåt lunchtid. Anlände i perfekt tid till den första av panelerna nedan och fick även sällskap av Hanna.

13:00

Could Sweden take the lead in the new space race?

Could Sweden take the lead in the new space race? Panel på #swecon.

Paneldiskussion mellan Anna Davour (moderator), Carolyn Ives Gilman (historiker och författare), Samuel Regandell (doktorand vid Institutionen för fysik och astronomi, Astronomi och rymdfysik, Uppsala universitet), Jon-Erik Dahlin (Svenska Rymdsällskapet).

14:00

Skrämmande svenskar

Skrämmande svenskar på #swecon.

Det handlade om skräcklitteratur. På bilden: Marcus Olausson, Helena Dahlgren, Jonny Berg och Mats Strandberg. Här blev jag än mer övertygad om att jag ska läsa Färjan (Mats Strandberg). Och kanske även Skönheten (Christian Johansson) och 1007 (Johannes Pinter).

16:00

Nordic fantasy

Panelen pratar om Nordic fantasy på #swecon.

Jukka Halme (Is^H^HFinland), Saara Henriksson (Finland), Kristina Hård (Sverige), Flemming Rasch (Danmark), Rolf Andersen (Norge).

Jag behöver läsa Odinsbarn, av Siri Pettersen – inte minst eftersom hon tydligen blir en av hedersgästerna på Kontur 2017, nästa års Swecon.

17:00

Hedersgästintervju med Jerry Määttä

Hedersgästintervju med Jerry Määttä. #swecon

Intervjuare (med den äran): Johan Anglemark. Det blev ett trevligt samtal och efteråt kände jag mig riktigt avundsjuk på Jerry, som får grotta ned sig i science fiction och dess fandom och fanzines och sånt. I jobbet!

18:00

That’s why I killed him!

That's why I killed him! Panel på #swecon

Markku Soikkeli, Maria Turtschaninoff, Mats Strandberg, Ian Sales och Anna Jakobsson Lund pratade om bl.a. karaktärsbyggande i skrivandet. Det var inte utan att jag tänkte på mitt eget skrivande under NaNoWriMo 2014 och blev sugen på att göra det ordentligt, men det lär ju dröja innan jag har tid och kraft över för sånt med tanke på mitt myckna studerande.

Ja, längre än så här blev inte min dag, men det var ungefär vad jag orkade med.

(se även rapporterna från fredag och söndag)

Kommentarer till: "Lördag på Fantastika 2016, a.k.a. Swecon" (1)

  1. […] Noréns rapport Jonas Larssons upplevelser Ahrvid Engholms rapport Mia is a geek – fredag, lördag, […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Etikettmoln