Man lever så länge man lär

Så började det. Jag kom iväg hemifrån lite sent, vilket ledde till att jag missade kongressens första panel och hade god marginal till öppningsceremonin, som klarades av på vad som kändes som rekordtid. Man hade kunnat ägna mer tid åt presentation av hedersgästerna, då inte alla känner till dem sedan tidigare.

Resten av kvällen bestod huvudsakligen av paneler, men jag pratade lite grann med några av de andra besökarna. Fia var den jag först fick syn på och hälsade på och där var även ett sushipar från förra året och sedan fick jag sällskap av en yngre Marcus (?) till öppningsceremonin, där också Hanna dök upp. I pausen därefter pratade jag med Jukka S från finsk fandom och fick sällskap av honom vid efterkommande paneldiskussion. Mer social än så behöver jag inte vara.

19:00

We remember Octavia Butler

Det pratas om Octavia Butler här, på #swecon.

Här var det lite synd att bara en av de tre icke-moderatorerna hade läst hennes sista roman, Fledgling, som är den enda jag läst, men annars blev jag mest bara inspirerad att läsa fler av Butlers alster. Kindred!

Deltagare, från vänster: Anna Bark Persson (moderator), Caroline Mullan, John-Henri Holmberg, Martin Halldin.

20:00

Hedersgästintervju med Maria Turtschaninoff

Hedersgästintervju med Maria Turtschaninoff. #swecon

Intervjuaren Nahal Ghanbari gjorde ett i mitt tycke fantastiskt jobb och visade sig väl insatt i Marias litterära produktion. Maria själv var ett nöje att lyssna på. Hon tycktes ta sig själv på lagom allvar och gav ett både proffsigt och mänskligt intryck på samma gång. Det ska bli spännande att se vart hennes skrivande tar vägen framöver, med tanke på att hon inte planerar! Även här blev jag inspirerad att läsa, börjar väl med Arra.

21:00

A conversation about books

A conversation about books, Linnéa Anglemark och Caroline Mullan. #swecon

Caroline Mullan och Linnéa Anglemark samtalade om böcker vilket var intressant att lyssna på. Inte minst när de pratade om vilken som var den första bok de mindes sig ha läst och jag inte trodde att jag kunde komma ihåg någon, men hade sökt fram Doctor Doolittle ett par minuter innan Caroline nämnde namnet. Båda rekommenderade oss att läsa Memoirs of a space woman (Naomi Mitchison), så det ska jag överväga att göra.

En bra första dag, som slutade med Hanna-sällskap på sista bussen hem!

(se även rapporterna från lördag och söndag)

Kommentarer till: "Fredag på Fantastika 2016, a.k.a. Swecon" (1)

  1. […] Karl-Johan Noréns rapport Jonas Larssons upplevelser Ahrvid Engholms rapport Mia is a geek – fredag, lördag, […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Etikettmoln