Man lever så länge man lär

Jag är med domän

Häromdagen, närmare bestämt i torsdags, slumpade det sig så att jag … nej, förresten, jag pratade med GP – så var det. Hur som helst var det ingen slump, utan bara en krona eller två som trillade ner. Det där oundvikliga inträffade.

Jag muttrade över att jag inte kan ladda upp ljudfiler här på WordPress.com utan tvingas lägga dem på annan plats och bara länka härifrån, vilket bland annat gör att jag får svårt att hålla koll på dem. GP föreslog än en gång en egen domän, varpå jag replikerade att jodå, men du vet hur jag är med att komma på bra namn. Men alltså… miaisageek, kan du inte använda det då?

Och det är klart att jag kan – det är ju superlogiskt och jättesjälvklart!

Så så blev det. Jag är numera stolt innehavare av miaisageek.se – vad jag sedan gör med den återstår att se. Och när. Det kanske kan bli en WordPress-installation på Peter’s Kitchen Kamp vad det lider, men jag har inte bråttom.

Jaja, ville bara dokumentera denna milstolpe i livet. Min första domän. Ja, min första riktiga, för tidigare har jag ju fuskat med mia.is-a-geek.com (egen server) som är/var en DynDNS-domän. Vilket för övrigt, vilket snabbtänkta läsare redan förstått, är historien bakom namnet på den här bloggen.

Kommentarer till: "Jag är med domän" (17)

  1. Jag vill också ha en riktig domän, men jag vet inte om jag ”vuxit i” den än :-) Och så vill jag ha ett Adobe-paket, men kan inte bestämma mig för vilket (med eller utan Flash). Tur att den här sortens prylar åtminstone inte tar plats i lägenheten!

    Hälsa GP från mig (om du inte läser här själv alltså, Peter!).

  2. @Kb: Med tanke på hur billigt det är – köp en direkt, om du vet vilket namn du vill ha! 25 kr, om du slår till det närmaste dygnet. :)

    Vad använder man Adobe-paket till?

  3. Tyvärr vet jag inte vilket namn jag vill ha. Kidneybönan hoppas jag kunna dumpa om jag blir friskare i framtiden.

    Adobe-paketen innehåller Photoshop, InDesign, DreamWeaver, Flash, Illustrator och annat smått och gott. Det är Photoshop jag vill ha, funderar bara på om jag skulle lägga till något annat när jag ändå handlar.

  4. @Kb: Ja, du kan ju inte identifiera dig med sjukdomen – det vore ju alldeles särskilt dumt i en framtid i vilken du är botad. Nåja, det blir nog inte särskilt inte dyrt med domäner sedan heller.

    Ah. Photoshop kan jag förstå att man kan vilja ha, ja. Jag är inte där än på långa vägar – att köpa en kamera är min högsta prio.

  5. @Mia*: Oooohhhhh domääään. :) Grattis! Ska du köra mailen via google?

  6. wooow, vilken grej! AVIS!!

  7. Grattis! Ska du använda dem som webbhotell också då? För ett sånt måste du väl också ha om det ska vara nån vits med det hele. Vi använder Surftown. billigt som f-n (38:- mån) och har aldrig varit några problem. Men kvaliteten kan jag ju inte bedöma eftersom jag aldrig använt nåt annat.
    Man kanske skulle muta in matahari.se bara för att det går. :)

  8. […] Jag måste rätta mig själv lite. I ett tidigare inlägg påstod jag att man på WordPress.com inte får ladda upp ljudfiler – det är inte sant. Eller […]

  9. @vajl: Inte behöver du vara avis – det är ju bara att skaffa en själv! 25 kr kostar det om du gör det idag, hos Binero. Men det är ju inte själva grejen att ha en domän, utan att ta den i bruk och göra något av den – det är det som är utmaningen i det hela.

    Men ja, det känns rätt coolt! :)

  10. @KaK: Jag har inte tänkt så mycket på det, men något webbhotell tycker jag inte känns motiverat. Ännu. Det blir förmodligen frågan om att snylta på någon jag känner, typ ”Peter’s Kitchen Kamp”. Eller så helt enkelt sätta upp en egen server här hemma. :)

  11. @ivve: Förlåt, jag missade dig i mängden! Tack!!

    Men, vad du ställer svåra frågor. Måste man ”köra mailen” alls?

  12. Ähum… Om du sätter upp en egen server därhemma, kan du tänka dig att hosta andra saker också, om det skulle behövas? *ler inställsamt*

  13. Oops… aldrig fattat det där egentligen – att man kan sätta upp servern själv?! Och vad är ”Peter’s Kitchen Kamp” för något?

  14. @Kb: Risken för att jag ska göra det är försvinnande liten, så jag tycker nog att den frågan får vänta tills det i så fall händer.

  15. @KaK: Det handlar ju bara om vart din ip-adress leder – lika gärna som till ett webbhotell kan den leda människor (okej, datorer då) hem till dig. Där du förhoppningsvis också har en dator som tar emot eventuella förfrågningar och returnerar lämpligt data. Förstår att det inte är glasklart för ”vanligt folk”, dock. Peter’s Kitchen Kamp är främst ett internt skämt, en påhittad tjänst som alltså inte finns. Betecknar fenomenet med att ha egen server hemma, ungefär.

  16. Dagens fråga, varför kör du inte CNAME på din domän hit så länge? funkar inte det?

  17. @ivve: Dagens svar får bli att det inte är något jag ens funderat på. :)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Etikettmoln