Man lever så länge man lär

Bra fortsättning

Taklampan Aarö från BolagretFrån Gullmarsplan och hem är det ungefär 4 500 steg och 45 minuter, kunde jag konstatera efter att kollegan släppt av mig och en annan kollega vid tunnelbanan. I promenaden tog jag en kvarts paus på Bolagret för att köpa min lampa (se bilden här intill) – jag tyckte jag gjort mig förtjänt av den.

Ute var det väldigt soligt och varmt – det var mer än en gång jag önskade att jag haft på mig något lättare än jeans.

Jag tycker att folk tittar mer på mig nu än förut, men ska inte spekulera kring tänkbara anledningar just nu – bara noterar det för framtida referens, eller något. Och ja, det här var innan jag skaffade mig en kartong lampa att bära omkring på – sådant vet jag ju att folk tittar extra nyfiket på.

Upplevelsen, i kombination med vad en av kursdeltagarna sade igår, fick mig att fundera lite över min fysiska självbild. Den bild jag inom mig har av min egen kropp, alltså. Känslan jag bär inom mig motsvarar inte vad som syns på utsidan, noterade jag när jag oväntat konfronterades med en spegel (vilket nog är nästa sak att skaffa till lägenheten – man måste ju kunna kolla hur man ser ut innan man går ut genom dörren!). Okej, jag vet ju att jag ännu är rund, men jag känner mig inte sådan (rätt naturligt med tanke på vad jag släpade på för tre månader sedan) så det blir en smärre chock att se det. Alltså, inte någon nedslående chock, utan mer en överraskning utan några direkta känsloreaktioner alls. Jag undrar hur den bilden kommer att ändras med tiden, men jag måste väl ändå vänja mig vid ett lättare jag och därmed revidera min tankebild av mig själv.

3 000 steg kvar att gå, trots att varken morgonen eller lunchen gav några.

Kommentarer till: "Bra fortsättning" (4)

  1. Min upplevelse är att det nästan är lika svårt att vänja sig vid att se en smal(are) Petra i spegeln nu när jag gått ner mina ca 11 kg, som det var att acceptera att ”den där rultan” i spegeln var jag när jag vägde som mest. Det verkar ta tid att revidera tankebilden helt enkelt. Men det är onekligen roligare att bli överraskad av att man ser smal(are) ut än man trodde, än motsatsen. F ö tycker jag att det konstigaste är att jag i min tanke tycker att jag är myyyycket tjockare än många andra människor som jag med förnuftet vet väger ungefär som jag, eller t o m mer.

    Hur som helst tycker jag att du är skitduktig och jag hoppas att du kan känna som jag gjorde, att det är helt okej att minska långsamt i vikt, så länge det går neråt. När man samtidigt motionerar och märker att man mår bättre rent fysiskt är ju det en nog så stor sporre i sig självt (tycker jag).

  2. Jag håller med Petra i allt! Min egen kroppsuppfattning är totalt förvirrad eftersom jag rört mig i ett spann på +-15 kg de tre senaste åren. Jag tycker att jag känner mig lite väl kraftig i förhållande till när jag vägde som minst, men å andra sidan känner jag mig så smal i förhållande till toppnoteringen att jag inte orkar göra något åt min långsamma viktökning…

    Här kommer i alla fall några nya glada tillrop och ”heja, Mia!”. Du kan snart ha den svarta tröjan också!!!

    Var ska du sätta lampan?

  3. @Petra: Ja, förbättring av kondition och allmänt mående räcker rätt långt. Och jag tror nog att jag kommer att vara nöjd så länge det går åt rätt håll – så länge det ännu finns kilon att ta av, alltså. :) (jag tror inte att jag kommer att komma till en punkt där de överflödiga tagit slut helt och hållet)

  4. @MiaMia: Svarta tröjan – haha. Jag har väl knappt något annat, vad jag vet. :) Tack för tillropen!

    Och om lampans öde har jag ännu inte fattat något beslut. Men innan jag började fundera på en retur hade jag tänkt prova i hallen, och om inte det funkade skulle jag prova mitt sovrum, sedan gästrummet och om inte heller det funkade skulle jag ge upp helt och hållet. :)

Kommentera

Etikettmoln

