Man lever så länge man lär

Här är min handstil

Eftersom Jerry ville se MIN handstil (fast han var för blyg för att namnge mig):

Stockholm 2008-12-02. Min handstil? Hu, så läskigt att visa upp den för alla människor! Jag skriver ju nästan aldrig något för hand längre, så bara detta lilla ger mig kramp i armen. (glad smiley) Det här får liksom räcka. Tack, Jerry, för ännu en liten utmaning på en nivå jag pallar med. /Mia*

Syns det vilken hand jag skriver med? Jag tror att det gör det.

Hade det inte varit så plågsamt att skriva för hand (och svårredigerat!) hade det faktiskt varit ganska roligt att blogga för hand, plåta och sedan peta in bilderna i bloggen. Jag vill minnas att det gjorts förr, men det är ändå rätt charmigt.

Att se min handstil så här väcker en mängd minnen från… ja, främst tonårstiden. Jag skrev väldigt mycket då, och oftast för hand, men ibland på enkel skrivmaskin. Mest skrev jag nog dagbok, men det blev också sida upp och sida ned med sångtexter och vansinniga historier – en bunt [o]vanliga tonårstjejers drömmar om killar och musik, vill jag minnas. De historierna har jag kvar. Och förresten även både dagböcker och sångtexter, när jag tänker efter. Det jag däremot inte har kvar är alla de olika inspelningarna (med bandet jag spelade i) vilka med åren tyvärr blivit helt avmagnetiserade. Att upptäcka det var ledsamt.

Men nu ska jag inte simma för långt ut över nostalgins djupa vatten…

Kan inte ni andra också anta utmaningen? Det vore så roligt att se hur ni skriver.

Skriv för hand, plåta resultatet och lägg ut bilden på bloggen!

Kommentarer till: "Här är min handstil" (13)

  1. Jag blir så fruktansvärt nyfiken på de vansinniga historierna och kanske på sångtexterna också. Kan du inte publicera något (mer eller mindre censurerat) smakprov?

  2. @Kb: Sorry, det är faktiskt för pinsamma saker vi talar om. Det må vara att jag så smått håller på att utveckla min exhibitionistiska sida, men de befinner sig bortanför gränsen.

    Men vi får väl se… när kameran dyker upp kanske jag kan ta en bild på någon sida och lägga ut den. ;)

  3. Det var roligt att se. Hmm…jag kan inte se om du är höger- eller vänster? Fick för mig att det var höger först, men sen när jag ser din klatschiga namnteckning så tvekar jag.

    Nu när du skaffat dig en sådan fin kamera så förväntar ju vi oss läsare bilder på både det ena och det andra. Det måste du ju förstå….(;-)

  4. @Jerry: Jag tänkte mig att man kanske kunde se att jag inte är vänsterhänt, för sådant brukar kunna anas. Kanske att bokstäverna spretar på ett annat sätt? Men annars var jag faktiskt lite både-och som barn – vill minnas att jag t.ex kastade pil med vänster hand.

    Nu när du ser min ”klatschiga namnteckning” kanske du också förstår vad aliaset ”Mia*” egentligen handlar om, var det kommer ifrån. Jag menar, att det är en datorifierad version av handskriften.

    Ang kamera: vad förväntar du dig i bildväg? Själv tänker jag nog bara att mina gamla vanliga bilder borde bli av bättre kvalitet.

  5. Intressant uppslag! Har inte (medvetet) reflekterat över att handstilar är så personliga förrän nu.

    Får se om jag törs hänga på det här… Sitter säkert någon psykoanalytisk grafolog och frossar i vad som månne uppenbara sig bland allt plitande!

  6. Jo, jag hade för mig att du är vänsterhänt…

    *laddar över bilder från kameran*

    Snart i en blogg nära dig!

    *s*

  7. @TT: Precis. Jag tänkte också tanken, att hjälp, nu är det säkert någon som kan utläsa precis hur sjuk och skadad jag är! :)

    Om det nu sitter någon psykoanalytisk grafolog och frossar så kanske vederbörande delar med sig av sina upptäcker och du lär dig något. Jag menar, vad är det värsta som kan hända? Kom igen, Thomas!

  8. @MsGarbo: Inte är jag det, inte. Men hade gärna varit, bara för att inte tillhöra den allra vanligaste sortens människa. :)

    Du, det där med en blogg nära mig… här förväntar jag mig en riktig trackback – inget j-a manuellt kommenterande! ;)

  9. Nä, det där med trackback verkar inte funka ändå, men jag hängde på din utmaning i alla fall :)

  10. […] Sen håller jag med Mia*: Det handskrivna är rysligt svårredigerat! […]

  11. Kråkfötter och plattnackar…

    Mia hoppade på Jerrys uppmaning om att lägga ut sin handstil för allmän beskådan. Jag fascinerades lite av att handstilar är ett så personligt attribut. En bild säger förvisso mer än tusen ord men jag betvivlar att de orden var skrivna för…..

  12. Jag har också funderat på att (på en av mina bloggar) skriva för hand och fotografera, men en tråkig sak är ju att det blir mycket svårare för folk att hitta dit genom att söka då, eftersom texten inte blir sökbar. Och man vill ju att folk skall läsa det man skriver. :)

    //JJ

  13. @JJ: Välkommen!

    Om det blir sökbart eller ej beror ju på hur du gör det. :) Kanske göra som jag gjorde på min bild här ovan, d.v.s lägga på ett alt/title-attribut med själva textinnehållet? Då blir texten tillgänglig och sökbar och i den mån handstilen är oläslig får dessutom besökarna se texten när de placerar musmarkören över bilden.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Etikettmoln