Man lever så länge man lär

Livet i en bokhylla

Där satt jag i den sedvanliga, för ändamålet införskaffade, fåtöljen i biblioteket och firade morgon med att läsa (Dead Over Heels, Charlaine Harris) med sambon i soffan bredvid. Jag minns inte om jag hade någon särskild anledning att lyfta blicken, men den föll på bokhyllan och den del som upptas av Pratchett-böcker och det slog mig att det måste ha kommit fler Discworld-pocket:ar sedan jag köpte Thud! – det var ett bra tag sedan. Och visst har det gjort det.

Wikipedia-sidan om Terry Pratchett hade en bild på någons bokhylla med Pratchetts verk och jag fick för mig att den såg exakt likadan ut som min och måste såklart jämföra. De var inte exakt likadana, men likheten var slående. Bildens bokhylla hade dock fler (främst icke-Discworld) böcker än min.

Nästa tanke: besöka SF-bokhandeln och inhandla resterande böcker.

Då det visade sig att sambon skulle iväg på annat håll reviderade jag snabbt min tanke, men behåller den som en möjlighet ifall längtan efter utomhuset skulle bli alltför stor. Det är alltid bra att ha några mål på lager – jag blir lätt nipprig av att ge mig iväg ut utan att veta vart jag ska.

Vi säger så här: har jag inte kommit till SF-bok innan stängningsdags beställer jag via nätet.

Eftersom ordningen i mina bokhyllor är en smula bristfällig sedan jag flyttade för två år sedan är det svårt att vara säker på vilka böcker jag egentligen har. Hyllorna är det enda register jag har.

Då problemet gjorde sig påmint och jag visste att jag hade en eller flera Pratchett liggande i andra hyllor, plus samlat på mig ett ansenligt antal Harris, var det lika bra att ta tjuren vid ett mindre horn och flytta fram den sorterade bokmängden så att Harris kunde få det hyllplan hon behöver.

Jag lämnade så klart även plats för dem jag ännu inte läst – nya böcker hos mig hamnar i en särskild oläst-hylla i väntan på att jag ska ta mig an dem. Och först när de är vederbörligen lästa sorterar jag in dem i det större hyllkomplexet.

För att kunna avancera pocketsamlingen två hyllplan (för att ge plats åt både Harris och enstaka böcker av författare på bokstäver före H) behövde jag flytta på ett hyllplan med dubbla rader ”skräpböcker”, d.v.s. kioskdeckare och annat av liknande kaliber, som jag vill bli av med.

Remo, De överlevande, Casca, Mack Bolan, ett par Kalla kårar, några s.k. Sexy Westerns, en Mike Hammer. Finns det någon som är intresserad av sådana (varierande skick) eller är det bara skräp?

Förresten blev det varken butik eller nätbeställning av Making Money (Terry Pratchett) – det slog mig att jag kan köpa den där boken senare. Jag har ju redan en rätt rejäl hög med oläst. Duktigt.

Kommentarer till: "Livet i en bokhylla" (8)

  1. Reeeeemooooo!! Mannen som är en dödsmaskin! =D

    Det är väl egentligen skräp, men jag brukar köpa på mig Remos när jag hittar dem i diverse nergångna andrahandsbutiker långt ute på landsbygden där de stått i hundra år (brukar ju inte kosta mer än någon krona styck så, ingen större förlust). Jag vet inte om eller när jag någonsin kommer att ta mig tid att läsa dem, men det ger mig en nostalgisk känsla att se dem i bokhyllan, från när jag var ung och läste alla Remos jag kunde hitta :P

  2. @Johan: Välkommen!

    Ja, Remo plöjde jag/vi i slutet av 80-talet eller däromkring. Han var cool! Men filmen som kom därefter var… inte cool alls. Stor besvikelse. Några av böckerna har jag dock som synes kvar.

    Men om du nu samlar på Remo-böcker, är mina få av intresse för dig? Finns i Stockholm.

  3. Sure, varför inte. Om min sambo får samla på hundratals harlequin-böcker så är det bara rättvist om jag balanserar upp det med lite remo :)

    Jag är i Stockholm på dagarna (skanstull), centralen på morgonen / eftermiddagen. Mötas någonstans?

  4. @Johan: Att mötas låter nödvändigt om du ska kunna få några böcker någorlunda enkelt. :) Jag har mailat dig med ett konkret förslag – och hoppas att du inte läser mail väldigt sällan.

    Du är inte intresserad av några av de andra böckerna, förresten?

  5. Har du kvar de där mack bolan böckerna?
    jag samlar på dem har nästan alla.
    mvh Jörgen

  6. @Jörgen: Ja, jag har kvar Mack Bolan-böckerna. Vill du ha dem? Fast varför skulle du vilja det om du redan har nästan alla? Nåja, jag har ju (ser jag på bilden) två ex av samma bok själv. :)

  7. Casca och De Överlevande FTW!!!!
    Har alla dessa pocketar kvar men tyvärr sabbat halva Remosamlingen som lånades ut någon gång under början av 90 skulle jag tro. Remo var dock efter filmen inte lika intressant. CAsca skulle ha blivit en utomordentlig TV-serie nu när Spartacus mfl kommit. De Överlevande med sina ”Europas förenta stater” är ju snart en realitet :D

  8. @Hoforsbloggen: Först: hahaha, vilken skön liten figur det blev vid ditt namn då! Tycker den passar dig perfekt – värsta spöket i munkkåpa och med gröna aliententakler på huvudet. :)

    På vilket sätt blev samlingen sabbad? Fick du aldrig tillbaka böckerna eller blev de på något sätt förstörda? I mitt fall hade somliga Remo-böcker behandlats ovarsamt av bl.a min bror… men med tanke på att han _aldrig_ annars läser böcker så hade jag visst överseende. Men jag förstår verkligen inte hur man kan vika en pocketbok liksom runt om sig själv när man läser – som om den vore en tidning. Det säger ju sig självt att de går sönder då…

    Just Casca hade jag speciella känslor för, vill jag minnas – och börjar faktiskt undra om jag inte borde läsa om böckerna innan jag gör mig av med dem. Med Remo är det förstås för sent, men resten. Hm. Ja, och jag håller med om att Remo-filmen sabbade en hel del. De överlevande minns jag inte mycket av alls – får bara bilder av en massa filmer/tv-serier i huvudet.

    De Casca-böcker jag har kom ut mellan 1980 och 1984 och trycktes i Falun 1984-1985. En av dem är lite vågig (har kanske vistats lite för länge i någon fuktig miljö), men annars är de i gott skick – främst bara papperet som gulnat. Det står inget namn i någon av dem. :)

    Du vill inte ha mina Casca och De överlevande? Överlämnas över en fika i mitt city. :)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Etikettmoln