Man lever så länge man lär

Fan, vad bra hon skriver, Emma!

Jag läste precis hennes debattartikel i Arbetaren. Så lugnt och fint och behärskat och sakligt. Inte ett spår av alarmism. Imponerande. Innehållet i sig är förstås skrämmande, men det är på tiden att upplysning når de breda lagren.

Vi behöver sansade röster som kan nå utanför rörelsen. Sådana som Emmas.

En sak jag reflekterar över är att Emma inte med ett ord nämner piratrörelsen. Det tycker jag är bra, för det är ju inte det det handlar om. Det partipolitiska får här stå tillbaka för det som i nuläget är ännu viktigare: vars och ens personliga integritet, människors rätt till ett privatliv och frihet från statlig övervakning.

Sedan tror jag också att om bara gemena kvinna och gemene man blir medvetna om vad vi står inför så kan de nog själva räkna ut hur de ska rösta i EU-valet den 7 juni. Och att de måste göra det. För det är bara så vi kan påverka.

För mig är Piratpartiet det enda rimliga alternativet, även i riksdagsvalet 2010.

Det finns visserligen andra partier som värnar om samma grundläggande värden, men problemet med dem är att de sitter fast i blockträsket. En röst på vänstern eller miljöpartiet blir i praktiken som en röst på sossarna, som driver samma linjer som moderaterna. Det funkar inte. Därför kommer jag att rösta pirat.

Kommentarer till: "Opassande debattartikel i Arbetaren" (2)

  1. […] Politik t SvD1 DN12 AB12 HD SDS IDG USA-blogg Fia Fajaf Melinen Hellman Bitch Friberg Mpaa Mia […]

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Etikettmoln