Man lever så länge man lär

Solstund på uteservering

Sista arbetsdagen på veckan bjöd på tidig hemkomst så jag stannade till nere på fiket för att köpa mig en kaffe latte. Eftersom humöret var gott och vädret helt okej bestämde jag mig för att dricka mitt kaffe på plats (normalt sett tar jag med mig och dricker hemma). Utomhus, för att vara mer precis.

Just som jag steg ut genom dörren och vände mig mot det tilltänkta bordet såg jag en liten rullatortant som såg ut att vara på väg att landa med rumpan på just den stol jag tänkt sätta mig i. Vänligt frågade jag om hon skulle sätta sig och jo, hon behövde vila lite. Hon hade inte varit ute själv på ett halvår, och jag uttryckte min förståelse över att det kändes lite överväldigande och var skönt att sitta ned.

Lilla tanten stannade inte många minuter, men det dröjde nog inte en hel minut efter att hon gått innan jag blev tilltalad av en ung tjej, som sökte en gata som händelsevis ligger exakt två kvarter bort i rak linje från där jag satt. Jag blev glad över att kunna hjälpa henne och klart och tydligt peka ut vägen hon skulle gå.

Ytterligare någon minut senare fick jag en liknande fråga av en äldre man, som sökte en livsmedelsbutik, som råkar ligga på samma gata som tjejen sökte. Än en gång gladde det mig att vara hemma i trakterna och därför kunna hjälpa till.

Nästa person att söka kontakt var en man som sålde Situation Stockholm. Jag hade dessvärre inga kontanter, men han tog gladeligen emot en rikskupong på 60 kr. Tidningen kostar 40 kr. Detta nummer har Alex Schulman på framsidan.

Sedan kvittrade jag om att det var så härligt att sitta på uteservering och synda med bulle till kaffet och funderade på om jag borde ha haft en bunt små piratiska flygblad liggande på bordet, för man syntes uppenbarligen bra där jag satt.

När kaffet var slut gick jag hem, upp till mitt. Nästan lite… lycklig.

Kommentarer till: "Solstund på uteservering" (4)

  1. snowflake99 sa:

    Kanske en badge med texten: Fråga mig om Piratpartiet? Så visar du att du är tillgänglig för frågor och snack, utan att vara ett enda uns påträngande.

    Jag satt också ute i går. :-)

  2. pärlbesatt sa:

    Och där du var glad skulle nån annan kunnat gnällt om att aldrig få vara i fred, så grattis till inställningen!

    Klart du ska ha PP-papper med dig jämt!

  3. @snowflake: Men jag vill ju inte bli grillad! :D Jag vill nog helst bara trycka ett flygblad i näven på folk så att vi kan gå vidare med våra liv. Det är jätteläskigt att behöva stå och stå för något så där. Jag är ingen agitator på det sättet.

  4. @pärlbesatt: Tack – bra att bli påmind om olika reaktionsmöjligheter! Hade jag inte varit lite öppen för kontakt med människor så hade jag förmodligen slagit mig ned runt hörnet, inunder taket i stället.

    Och jo, jag behöver hitta något bra sätt att bära med mig en bunt utan att den blir massakrerad.

Kommentera

Etikettmoln

