Man lever så länge man lär

Jag tror jag har det!

Svaret på min fråga om (o)logiken i det förra inlägget, alltså. Detta hittade jag nämligen i sammanfattningen av Ds 2007:29, Musik och film på Internet – hot eller möjlighet?:

De omfattande intrång som olovlig fildelning gör i upphovsrättigheter är enligt utredarens bedömning ett betydande hinder för investeringsviljan i, och utvecklingen av, de lagliga alternativen. Därför föreslås att Internetleverantören ska kunna vitesföreläggas att vidta åtgärder, t.ex. säga upp avtalet med abonnenten, för att hindra fortsatta intrång med hjälp av den tjänst Internetleverantören tillhandahåller.

Så det skulle alltså vara den olovliga fildelningens fel att vettiga alternativ inte finns? Hönan och ägget… det där kallar jag rundgång i hjärnbarken! Hade det funnits vettiga alternativ hade den olovliga fildelningen inte varit ett så stort problem. Inte för att jag tror att det faktiskt är så stort som man försöker göra gällande, men ni fattar. Jag säger det igen: if you build it, they’ll come.

Och det tror jag även sägs något om i själva promemorian. Den verkar väldigt intressant, men jag har inte riktigt tid att läsa den nu… den är på 379 sidor! Men som sagt, den verkar intressant så jag ska i alla fall försöka ta mig tid att läsa igenom den. Helst på papper, och med överstrykningspenna.

Jag återkommer nog i ämnet framledes. Det känns så just nu i alla fall.

Kommentarer till: "Jag tror jag har det!" (6)

  1. Lite kul med en annan nördig Mia på WordPress :)

  2. @Josef Boberg: Tack för kommentaren, men vad betyder den?

  3. @Mia: Japp! Jag är säker på att det finns fler också.

    Hm, nördig inom vilket område, förresten?

  4. Hmmm… = Läst och begrundat ! :-)

  5. @Josef Boberg: Ok, uppfattat!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Etikettmoln