Man lever så länge man lär

Och oj, vad tiden går och oj, så lite jag gör och nej, inte bloggar jag visst heller!

Hm, jag började skriva detta om mina studier, men hamnade på ett sidospår och skrev i stället om yrkesrelaterade saker som flyttades över till ett eget (senare) inlägg. Jag önskar att jag hade tid att skriva mer på detta, men ska träffa JK.

Nedan: mindre avstämning, samt uppföljning av Studierapport hösten 2015.

ST 2015: Programmeringsteknik

Status i princip oförändrad: jag är inskriven på kursen, behöver färdigställa.

HT 2015: Datavetenskaplig introduktionskurs

Jag har lämnat in ytterligare en uppgift, och fått ok på att fortsätta med kursen under sommaren. Eftersom jag var säker på att jag var körd om jag missade vårterminens slut var det en enorm lättnad att få positivt besked från läraren.

När terminsslutet nalkades stod jag med ett beslut att fatta. Jag hade nästan inte alls jobbat på den här kursen under våren, medan jag i webbtjänst-kursen bara hade slutuppgiften kvar, och det fanns ingen chans att jag skulle hinna göra båda. Därav undersökte jag möjligheterna för att kunna prioritera, så i och med beskedet beslöt jag att färdigställa den andra och därefter helhjärtat ägna mig åt denna kurs. Det känns bra och jag tror att det kan funka, om jag bara lyckas jobba fokuserat och få uppgifterna ur händerna. Kanske, kanske måste jag också sänka ambitionsnivån. Det kostar att vara perfektionistiskt lagd.

En del av det jag beskrev så ingående i min senaste inlämningsuppgift för den här kursen passar bra ihop med den klassiska filmen Warriors of The Net, från det sena 1900-talet, som faktiskt ändå inte känns helt hysteriskt överspelad.

HT 2015: Objektorienterad programmering i Java

Planerar omregistrering till hösten. Den borde ge billiga, meriterande poäng.

VT 2016: Programmera webbtjänster i Linux

Sent igår kväll lämnade jag in den avslutande projektuppgiften. Jag hann tyvärr inte implementera extrauppgifterna utan fick nöja mig med att beskriva i ord hur jag skulle ha tagit mig an implementationen om det funnits tillräckligt med tid.

Allt som nu återstår är att vänta på rättning, slutbetyg och registrerade poäng. Tänker att det här nog blir den första kursen på vilken jag inte får högsta betyg, men det viktigaste är ju ändå att jag får poängen och dem får man för godkänt.

Kul har det varit att få programmera med Bash, JavaScript och Node.JS!

Aktuella kurser under våren

Planerade kurser under hösten

Längre fram i tiden än så ser jag inte just nu, men det är förmodligen inte helt otänkbart att jag går vidare och söker fler datavetenskapliga kurser – det vore väl bra synd att ha skaffat sig den grundläggande behörigheten till ingen nytta.

Kommentarer till: "Studierapport våren 2016" (1)

  1. […] och min ”insats klart över medelstandard” vilket då alltså gav mig det näst högsta betyg man kunde få på den här […]

Kommentera

Etikettmoln

