Man lever så länge man lär

Till min förvåning är jag nu klar med de matteuppgifter jag enligt studieplanen bör ha utfört till och med denna vecka. Troligen hinner jag göra ytterligare några uppgifter innan det är dags att ge sig ut på semesteräventyr, då jag misstänker att det blir svårare att ta sig tid att sitta stilla och fokusera så långa stunder som krävs för att det ska vara meningsfullt att ens börja. Det krävs verkligen fokus.

Så här ligger jag till om man tittar på de olika ingående avsnitten/uppgifterna:

  1. Numerisk räkning
    1. Olika typer av tal
    2. Bråkräkning
    3. Potenser
  2. Algebra
    1. Algebraiska uttryck
    2. Linjära uttryck
    3. Andragradsuttryck
    4. Inlämningsuppgift 1
  3. Rötter och logaritmer
    1. Rötter
    2. Rotekvationer
    3. Logaritmer
    4. Logaritmekvationer
    5. Inlämningsuppgift 2
  4. Trigonometri
    1. Vinklar och cirklar
    2. Funktioner
    3. Samband
    4. Ekvationer
    5. Inlämningsuppgift 3
  5. Skriva matematik
    1. Skriva formler
    2. Matematisk text

Kursen är bitvis verkligen ingen promenad i parken, men jag känner mig ganska trygg i att jag för det mesta vet vad jag håller på med och hur jag ska göra för att lösa problemen. Det jag främst behöver tänka på är att orka fokusera och vara så noggrann som man behöver för att svaren ska bli korrekta. Det är alldeles för ofta jag räknar fel på uppgifter bara för att jag råkat skriva ett plustecken i stället för ett minustecken eller upphöja ett tal till 2 i stället för 3. Och vissa saker går bara inte att skriva med vanlig text i datorn, så jag förbrukar anteckningsblock i ett rasande tempo just nu. Borde skaffa några nya sådana, inser jag, med rutat papper – det är onödigt besvärligt att rita koordinatsystem på linjerat papper.

Nästa mattekurs, d.v.s. fortsättningen på denna, har jag svårt att se att jag ska ha möjlighet att genomföra nu under sommarterminen, men vi får väl se hur det går med den första och hur det känns sedan när de båda nu aktuella kurserna är avklarade. Kanske är det en kurs jag kan fortsätta med under höstterminen?

När det gäller den andra kursen, den i programmeringsteknik, har jag insett att jag enligt studieplanen inte behöver plocka upp den igen förrän i augusti. I och för sig är jag ju då tillbaka på jobbet, så tiden kommer att vara mer knapp, men den kursen känns inte så förskräckligt krävande varför det borde gå bra ändå.

Det är roligt att studera, även om det ibland också är svårt och jobbigt och jag undrar vad fan jag håller på med. Nackdelen med studerandet är att det kostar tid, kraft och energi, vilket då blir lite på bekostnad av det övriga livet. Vi får se hur länge det känns okej att leva så. Jag tror i alla fall att det blir alldeles utmärkt att åka bort och semestra lite nu. Komma ut och träffa människor och se andra miljöer och så där. Man kan inte bara plugga och se på tv-serier, liksom. Eller jo, man kan, men det blir rätt enahanda. Dock, läget på tv-seriefronten är utmärkt! Vi är ikapp med de viktigaste serierna och har kunnat börja knapra på några nya. En av de roligare sakerna där är att vi äntligen kommit fram till Star Trek: The Next Generation. Ni vet, med Wil Wheaton i rollen som Wesley Crusher?

Favoriterna bland de nya tv-serierna är för närvarande: Humans (ja, jag borde nog titta på dess svenska förlaga, Äkta människor, också – när den gick på tv såg jag något avsnitt men fastnade aldrig), Killjoys, Mr. Robot och UnReal. Vi följer även andra säsongen av Halt and Catch Fire, The Last Ship och Extant. Och så kära gamla Suits, förstås. Den 27 juli börjar säsong 4 av Continuum. Annars är det rätt lugnt tills i september, då vinterserierna drar igång igen.

Vad gäller böcker har jag läst färdigt ”City of bones” och (äntligen!) lyssnat klart på Neil Gaimans ”Trigger Warning: Short Fictions and Discoveries” som jag började på i våras någon gång. Nu läser och lyssnar jag på Ben Aaronovitch Broken Homes och hoppas även hinna med nästa bok i serien, Foxglove Summer, innan jag eventuellt åker på ConFuse i Linköping den 7-9 augusti. Sjätte boken i serien, The Hanging Tree, kommer tydligen ut först i november.

Kommentera

Etikettmoln

