Man lever så länge man lär

Räknar med bråk

Puh, då var jag klar med det allra första lilla delavsnittet i mattekursen! Jag har läst kursmaterialet, gjort övningar, skrivit grundprov och slutprov samt lyssnat på radioprogram från BBC, med Simon Singh: 5 Numbers och Another 5 Numbers.

Kursavsnittet var jobbigare än jag hade väntat mig, med tanke på att det väl ska handla om rätt enkel matte. Det här ska ju vara sådant jag redan kan, även om det var 30+ år sedan jag läste matte… det vore lögn att påstå att jag minns allt.

Det första avsnittet behandlade olika typer av tal: naturliga tal, heltal, rationella, irrationella och reella tal. Samt lite prioriteringsregler och parenteser. Jag fick räkna med bråk och fräscha upp minnet av hur man dividerar för hand. Kursen förespråkar den liggande stolen, men jag löser sådana tal med trappan. Vilken metod man använder är egalt – de funkar ungefär likadant, ger samma svar.

Sambon log nöjt när jag annonserade att jag nu förstår vad han menar med sitt påstående om att programmering är matte. Det är ju så! Att jag själv inte noterat det tidigare beror säkert på att jag avslutade mina mattestudier innan jag lärde mig programmera. Matte och programmering fanns aldrig samtidigt i mitt liv. Då.

Det här med att förenkla uttryck och hitta mönster och minsta gemensamma nämnare och sånt… det är ju precis det jag gör när jag programmerar också.

Hur som helst, det här är tanken att jag ska lära mig/visa att jag kan för 5 hp:

  1. Numerisk räkning
    1. Olika typer av tal
    2. Bråkräkning
    3. Potenser
  2. Algebra
    1. Algebraiska uttryck
    2. Linjära uttryck
    3. Andragradsuttryck
  3. Rötter och logaritmer
    1. Rötter
    2. Rotekvationer
    3. Logaritmer
    4. Logaritmekvationer
  4. Trigonometri
    1. Vinklar och cirklar
    2. Funktioner
    3. Samband
    4. Ekvationer
  5. Skriva matematik
    1. Skriva formler
    2. Matematisk text

Enligt lärplattformen skulle hela första kapitlet ha varit klart igår, men då har jag väl hela helgen på mig att klara av 1.2 och 1.3. Det är tur att jag har semester!

Kommentera

Etikettmoln

