Man lever så länge man lär

Idag var det så dags att få besked om höstens kurskandidater.

Utfallet blev ungefär så som jag förväntat mig – jag blev ovillkorligt antagen till Java-kursen och hamnade som reserv (med typ ingen chans att komma in) på den datavetenskapliga introduktionskursen. 48 antagna, reservplats 236.

Reservplats 236 på Datavetenskaplig introduktionskurs

Här gäller för mig alltså bara att samla fler högskolepoäng och fortsätta söka. Förr eller senare borde jag väl ha fått ihop tillräckligt för att kunna ta en plats. Tanken med den kursen är att skaffa en gedigen behörighetsgrund att bygga vidare på. Delvis med sådant jag redan kan (dokumentera och/eller aktualisera kunskaperna), delvis med nya intressanta och något mer avancerade kurser.

Kurserna i applikationsutveckling för Android respektive iOS renderade mig båda en reservplacering, med liten chans att bli antagen (plats 208 med 30 antagna respektive plats 66 med 80 antagna). Det är föga förvånande att jag hamnar långt ned på listorna när urvalet baseras på högskolepoäng och jag ju inte hade fått ihop fler än 5 hp vid den avgörande tidpunkten. Idag har jag fler, men det påverkar ju inte den saken. Kurserna Människa-datorinteraktion resp. E-tjänster – Introduktion, som jag sökte mest som backup, blev jag antagen till. Jag har tackat nej till de fyra sistnämnda, och ja till de två första (en reserv).

Med andra ord kommer jag förmodligen bara läsa Java och Javascript i höst. Två kurser på kvartsfart, varav den ena borde kunna ge ganska billiga poäng med tanke på mina kunskaper sedan tidigare. Men jag tar inget för givet ännu.

Kurspaketet Webbutveckling och programmering, 30 hp fördelat på:

  • Klart: Programmering och Problemlösning i Python, 7,5 hp (VT15)
  • Programmering med JavaScript, HTML och CSS, 7,5 hp (HT15)
  • Operativsystemet Linux, 7,5 hp (VT16)
  • Webbapplikationer för mobila enheter, 7,5 hp (HT16)

Objektorienterad programmering i Java, 7,5 hp

Jag tror att det blir alldeles utmärkt då studier på halvfart förmodligen är precis så mycket jag mäktar med, parallellt med heltidsjobb. Särskilt som nuvarande uppdrag från i höst blir betydligt mer krävande än vad det första halvåret var.

Sedan tänker jag också skriva högskoleprovet i höst – allt för att bättre kunna konkurrera om kursplats. Det grämer mig fortfarande att jag missade att anmäla mig till vårens provtillfälle eftersom jag inte förstod att ansökningsperioden var så kort. Nu har jag skrivit in det i kalendern, så det borde inte gå att missa.

Sommarens studier

I övrigt har jag glömt skriva om att jag sökte och har påbörjat sommarkursen Programmeringsteknik (6 hp) vid Stockholms universitet och det är den jag för närvarande ägnar mig åt. Jag har fått mina första 1,5 hp för att jag genomfört självtesterna med 100% korrekta svar och väntar nu på rättning av också den tredje inlämningsuppgiften, varefter jag tydligen får ytterligare 1,5 hp. Det som väntar härnäst är den avslutande projektuppgiften som ger resterande 3 hp.

Det lustiga med den här kursen är att jag förväntade mig något mer teoretiskt. Det här är en praktisk programmeringskurs, där man skriver program i Python. Eftersom jag precis har avslutat en 7,5-poängskurs i Python-programmering känns det skumt att gå denna. Halva kursen genomförde jag på mindre än två dagar. Nåja, billiga poäng är också poäng – varenda en av dem lär komma till nytta när jag ska konkurrera om plats på framtida kurser. Jag undrar dock vad den avslutande muntliga redovisningen innebär – kan bli hur läskigt som helst.

Och så ska jag påbörja mina båda mattekurser också, tämligen snart:

Förberedande kurs i matematik, 5 hp (KTH)
Förberedande kurs i matematik 2, 3 hp (KTH)

Går allting bra så har jag alltså efter sommaren ytterligare 14 hp (totalt 34 hp).

Kommentarer till: "Antagningsbesked hösten 2015" (2)

  1. […] fel jag hade, när jag trodde att jag inte skulle komma in på de kurser jag […]

  2. […] Idag var det så dags att skaffa sig ytterligare en möjlighet att komma in på intressanta högskolekurser, d.v.s. skriva högskoleprovet, helt enligt plan: […]

Kommentera

Etikettmoln

