Man lever så länge man lär

Jag har säkert bara förträngt hur det brukar vara att börja nytt uppdrag, men jag känner mig frustrerad och undrar hur lång tid det ska behöva ta att finna sig till rätta i den miljö jag ska jobba i. Och då menar jag inte så mycket den fysiska miljön som den programmeringstekniska. Jag är hyfsat obekant med mycket, som t.ex. applikationen och upplägget såväl som de tekniker som används.

Visst, jag har allmän kunskap när det gäller liknande tekniker, men saknar (för min bekvämlighet) alldeles för mycket detaljerad kunskap och erfarenhet av just dessa specifika. Och i utvecklingsteamet är det lite för ofta främst konsulter och nyanställda på plats, d.v.s. vi saknar någon som kan guida oss rätt i djungeln. Det blir lätt så att en blind leder andra blinda – inget vet riktigt vad som är rätt.

Man kan lugnt säga att det krävs en rejäl dos av tålamod från min sida – jag vill ju som vanligt kunna och behärska allt på en gång. Jag trivs verkligen inte med att vara någon som är osäker och behöver fråga om (känns det som) allt, jämt. Jag får bita ihop och dra några extra djupa andetag och sen bara köra vidare.

Och samtidigt vet jag ju ändå att det bara är i början det känns så här jobbigt. Det går över. Jag kommer att med tiden lära mig allt jag behöver kunna och hitta lämpliga sätt att förhålla mig till arbetet och mina med- och motarbetare.

Så här långt har jag bl.a. bekantat mig lite mer med SLF4J, JPA och Mockito.

Kommentera

Etikettmoln

