Man lever så länge man lär

Puh. Pust. Python-kursens slutprojekt är nu inlämnat, vilket ger mig stor lättnad. Detta eländiga projekt har hängt över mig sedan slutet av april. Det var väldigt svårt att komma igång med projektet och att därefter få upp ett bra arbetstempo var nästan omöjligt då uppgiften ställde fantasifulla krav på mig. Det vill säga: projektet krävde att man själv hittade på uppgifter att lösa. Inte riktigt vad jag önskar av en kurs där man ska lära sig programmering och problemlösning.

Uppdraget handlade om att utveckla ett textbaserat äventyrsspel, innehållande sju rum där spelaren måste göra vissa saker för att kunna gå vidare till nästa rum. Problemet är det där med spelidéer… jag är inte kreativ på det sättet. Alls. Vilket gjorde att mina rum blev enkla och rätt ospännande att spela sig igenom. Detta till trots har jag i alla fall löst uppgiften. Jag implementerade (i kod) alla obligatoriska och frivilliga krav utom ett, som jag bara implementerade i form av text i min redovisning av kursmomentet. Att skriva själva koden också skulle ta ytterligare ett antal timmar, och lediga sådana har jag för ont om denna vecka.

Jag är nu alltså klar med kurserna i både datasäkerhet och python – bara att invänta resultat och betygssättning. I Java-kursen har jag fortfarande tentan kvar och den skrivs på torsdag. Sista inlämningsuppgiften är ännu inte rättad.

Förstår ni hur skönt det kommer att bli att vara LEDIG ett tag!? Ja, på kvällar och helger alltså. Om dagarna kommer jag ju att jobba som vanligt, förstås.

Kommentera

Etikettmoln

