Man lever så länge man lär

Idag har jag varit ledig från jobbet och i stället gjort en dagstur till Linköping för att skriva tentamen i kursen som heter Grundläggande datasäkerhet. Det är det sista momentet på kursen, som nu alltså ska vara helt klar för min del. Förutsatt att jag lyckades åstadkomma ett godkänt resultat och slipper omtenta, alltså.

Man vill och ska ju inte säga för mycket, men det kändes helt okej och jag har ingen anledning att förmoda att jag inte skulle få ett godkänt resultat på denna tenta. Det var visserligen ett par frågor som jag inte kunde besvara fullt ut med absolut tvärsäkerhet, och till och med en fråga där jag inte ens förstod vad man var ute efter, men det mesta kändes alldeles rimligt begripligt och välbekant.

Om jag ska klaga på något är det väl att jag fick ont i handleden av att skriva för hand i flera timmar. Eller nja, efter en timme och femtio minuter hade jag gått igenom och skrivit svar på alla frågor utom en. Efter två timmar och tio minuter ansåg jag mig så klar jag kunde bli och lämnade sålunda in mina sex linjerade svarsark tillsammans med tentaomslaget och vandrade ut i verkligheten igen.

Jag tog några bilder på Terra-husets innandöme och instagrammade också tavlan som stod utanför dörren till salen där vi skrev vår tenta.

Så där, mitt livs allra första tenta är härmed avklarad! #datasäkerhet

Det var inte så värst många av oss på plats, kanske en 15-20 stycken?

Jag pratade med en snubbe innan och en snubba efter. Efter vad de berättade hade ingen av dem tagit kursen på lika mycket allvar som jag. Lite synd, tänker jag, men det är ju deras val. Möjligen är jag lite förvånad över att de alls kom för att skriva tentan. Han lämnade in sin tenta och försvann så snart man fick göra det, d.v.s efter en timme. Hon kom ut strax efter mig och trodde inte att hon klarat tentan. Vi pratade lite och sedan erbjöd hon skjuts in till stan. Trevligt!

Och så här ser det ut från spårsidan. #EspressoHouse

Efter att jag blivit avsläppt vid Stora torget fick jag en fin promenad ned till Resecentrum, där jag precis hade missat ett Stockholms-tåg. Eftersom jag var inbokad på 19-tåget och som sagt kom till stationen nästan två timmar för tidigt, var min plan att boka in mig ett tidigare tåg. Fast med min timing skulle det bli nästan 500 kr i extra kostnad för att komma hem en timme tidgare än planerat. Det kändes inte värt det, så jag åt en Caesar-sallad (många pengar för lite mat!) på Espresso House och ägnade sedan den sista timmen åt ett stilla strosande fram och tillbaka längs perrongen. Solen sken då och då i luckor mellan de regntunga molnen. Luften kändes bitvis skön, bitvis som direkt från ett kylskåp.

Synd att jag inte ska till Linghem/Norrköping, för då hade jag redan varit på väg. Det är strålande kylskåp här nu.

Hade jag vetat att jag till slut ändå skulle åka med 19-tåget hade jag stannat i stan och tagit en öl någonstans vid Stora torget i stället för att fördriva min tid på centralstationen. Tentaöl är väl sånt som hör till? Det här borde ju faktiskt firas.

Oh well, jag tog mig hem. Vi har dock ingen internetanslutning i hemmet och den senaste prognosen är tydligen att problemet är löst i morgon kl 13. Som tur är finns det mobilt nät att tillgå, även om det tydligen är lite instabilt emellanåt. Det verkar dock duga alldeles utmärkt till att blogga om sin första tenta. Wohoo!

Kommentarer till: "Mitt livs första tenta – check!" (1)

  1. […] hotellet i Karlskrona (där jag var för att skriva Java-tentan), upptäckte jag att resultatet av datasäkerhetstentan den 20/5 […]

Kommentera

Etikettmoln

