Man lever så länge man lär

Igår kom så det efterlängtade antagningsbeskedet avseende sommarterminen 2015. Efter att det först länge stått ”handläggning pågår” och därefter en kort period med en bunt ”behörig” och sedan ingenting alls eftersom ansökan var låst på grund av att urval pågick, kom det så igår ett mail enligt följande.

Hej!

Nu finns ditt antagningsbesked på Antagning.se.
Du har anmält dig till högskoleutbildning inför sommaren 2015 och nu är urvalet avslutat.

Logga in på www.antagning.se för att läsa ditt antagningsbesked. Du ska inte svara på antagningsbeskedet.

Frågor?

Kontakta Antagningsservice med kontaktformuläret på www.antagning.se/sv/faq eller ring
0771-55 07 20.

Med vänliga hälsningar
Antagningsservice

Loggar in på webbplatsen och möts av det försmädliga lilla order ”reserv”, på de båda översta kurserna i min rangordnade lista. Det var bara de två kurserna som jag definitivt ville gå (även om jag skulle ha blivit tvungen att välja bort den ena om jag blivit antagen till båda). Jag blev reservplacerad även på den sista av de kurser jag sökt som inte var någon mattekurs. För alla mattekurserna, som jag inte är så intresserad av att gå, blev jag givetvis antagen till. Ja, utom den sista då som jag blev struken från eftersom jag så långt ned i listan hade blivit antagen till kurser omfattande mer än högsta möjliga antal högskolepoäng.

På kursen ”Utveckling av mobila applikationer”, som jag ju visste kunde bli knepig eftersom behörighetskravet var ett större antal högskolepoäng än vad jag har (eller motsvarande reella kompetens, som jag tydligen lyckades med att få godkänd) och urvalet skulle baseras enbart på antalet insamlade poäng, var sålunda mitt enda hopp att man inte skulle lyckas fylla utbildningsplatserna.

Tji fick jag, för det var enligt antagningsstatistiken 1054 sökande, varav man antog 200 personer. Det var 123 personer som hamnade på reservplats. Igår. Min plats var 123. Då hade sambon inte fått besked utan ansökan handlades fortfarande. Idag informerade han om att han blivit antagen och då såg jag att antalet antagna ökat till 201 personer. Och nu noterade jag också att jag halkat ännu längre ned på reservlistan – reservplats 125. Summa summarum är det knappt ens en mikroskopisk chans att jag ska få läsa den kursen i sommar.

Du är reservplacerad i följande urvalsgrupper: Högskolepoäng, grund nivå (HPGR). Din reservplats i den här urvalsgruppen är:  125. Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 201.

Här är jag faktiskt glad över att alls kvala in i gruppen med högskolepoäng.

Andra kursen var ”Interaktionsdesign”, med 1696 sökande och 31 antagna.

Du är reservplacerad i följande urvalsgrupper: Gymnasiebetyg utan komplettering (BI).
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 402. Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 15. Högskolepoäng, grund nivå(HPGR). Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 1 374. Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 16.

Ärligt talat ser jag det som stor humor att hamna på reservplats 1 374.

Den tredje: ”Introduktion till e-Government”, 1182 sökande och 30 antagna.

Du är reservplacerad i följande urvalsgrupper:
Gymnasiebetyg utan komplettering (BI). Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 212. Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 14. Högskolepoäng, grund nivå (HPGR). Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 948. Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 16

Det är absurt hur liten andel av de sökande som blir antagna.

I övrigt blev jag antagen till alla varianter av ”Förberedande kurs i matematik” som jag sökt. Den, tänkte jag då, kunde komma väl till pass om jag skulle läsa något med matte till hösten. Nu blir det ju inte så eftersom jag inte sökt sådana kurser alls, så frågan är om jag borde vänta med kursen till något annat år.

Eller så skulle det faktiskt vara roligt att ägna sommaren åt att läsa matematik. Såvitt jag förstår gäller fri studietakt både på KTH (del 1 och del 2 – båda med deadline i september) och på SU. SU verkar avsluta med en salstenta medan KTH förlitar sig helt på nätbaserade inlämningar och dylik examination. Jag vet inte hur jag ska göra, men det finns ju hyfsat gott om tid att tänka på saken.

Ett annat alternativ är att jag skuggar sambon, när han lär sig utveckla mobila applikationer, och gör kursövningarna parallellt med honom. Då skulle jag, utöver att ha roligt i sommar, få kunskaperna och ha uppgifterna klara för inlämning om jag möjligen får chansen att söka kursen igen (och blir antagen) längre fram. Eller så utvecklar jag bara den app jag tänkt på och behöver.

Ytterligare en variant är att inte läsa något alls, utan ägna semestern åt att vara ledig och i övrigt låta det nya uppdraget få ta all den mentala plats det behöver. Det ligger en tjusning i den tanken också. I dagsläget finns ju inte direkt någon plats över för sådana vardagligheter som inte är akuta måsten. De får vänta.

Ja, jag blev besviken över att inte komma in på mobilutvecklingskursen, men jag gissar att vad som än händer kommer att visa sig vara bra. Jag har aldrig haft en spikad plan och det har fungerat ypperligt så här långt, så det finns ingen anledning att förmoda att det inte kommer att göra det framöver också. Häpp!

Kommentera

Etikettmoln

