Man lever så länge man lär

Det börjar närma sig slutet på den här terminens studerande. Det är inte mycket kvar alls, även om det som återstår innefattar två resor för något som i alla fall känns lite läskigt. Tentamen. Det blir spännande att se om jag hittar rätt lokal och även hur jag klarar pressen. Prestationsångest, ni vet. Och självfallet utgår jag från att jag kommer att fixa båda, men säker kan man ju inte vara förrän efteråt och lite nervös kanske man ändå måste vara för att inte tappa stinget. Äsch, det ordnar sig! Eller jag behöver i alla fall inte oroa mig nu, för det hinner jag göra senare. Det finns en massa andra saker att oroa sig för innan dess.

I datasäkerhetskursen har jag precis lämnat in min sista veckouppgift och det som återstår där är bara det allra sista, det som är helt avgörande. Tentamen. Jag får läsa, läsa och läsa kursmaterialet fram tills dess. Hela vägen igenom, från början till slut, så många gånger jag hinner och orkar. Och kanske göra självtesterna några gånger till. Antar att surfplattan kan få följa med till och från jobbet. Så går det nog bra till slut, tänker jag. Det är bara några få veckor kvar och sedan är det över. Förhoppningsvis resulterande i ytterligare 5 hp på kontot.

I Java-kursen har jag en inlämningsuppgift kvar, men väntar på att det ska dyka upp någon form av lektion att ta del av så att jag vet vad jag förväntas lära mig. Tidigare har det varit online-möten som jag kunnat titta på i efterhand (eftersom de alltid hållits på dagtid, vilket ju för mig är detsamma som arbetstid), men i det förra kursmomentet blev det bara en inspelning och för det här sista har jag inte sett något alls annat än att resterande live-sessioner ersätts med inspelningar.

Än så länge finns bara inlämningsuppgiften som sådan att tillgå. Normalt brukar inspelningen läggas ut bara någon dag efter deadline för föregående uppgift, men så har inte skett denna gång så jag undrar vad som händer. Nåja, det är gott om tid ännu. Den sista uppgiften, som är nummer 6 i ordningen, ska lämnas in senast den 24/5 (eller 31/5 – det står olika uppgifter på olika ställen) och därefter, i juni, ska det tentas. I nuläget väntar jag mest på att föregående uppgift ska bli granskad och godkänd, så att jag kan pricka av den i min lista.

I Python-kursen lämnade jag in uppgift nummer 6 förra helgen, under andra nåja-veckan, så nu återstår bara att få godkänt på den uppgiften och göra den sista, stora, som är ett projekt och motsvarar en tentamen – det är detta projekt som (dock i kombination med tidigare uppgifter) avgör betyget på kursen som helhet. Inlämning kan göras när som helst från förra veckan och fram till första veckan i juni, men det lär ju vara en del jobb så förmodligen bra att börja med den så snart som möjligt. Det blir dock inte denna helg, för det orkar jag inte.

Läget mer i korthet:

  • Datasäkerhet: Tentamen återstår.
  • Java: En inlämningsuppgift + tentamen återstår.
  • Python: En (stor) inlämningsuppgift återstår.
  • Antagningsbesked för sommaren kommer 4/5. Whee!

Som synes är det inte så mycket kvar nu. Det har gått förvånansvärt fort, men jag längtar efter att få njuta av fritid där jag inte behöver känna att jag kanske borde ägna mig åt skolarbetet i stället. Då kan man måhända fråga sig varför jag sökt nya kurser både till sommaren och till hösten, men jag vill ju lära mig nya saker också! Och samla poäng. Och jag kan alltid tacka nej även om jag skulle bli antagen. Jag menar, hellre det än att behöva ångra att jag inte sökte.

Kommentera

Etikettmoln

