Man lever så länge man lär

Högskolepoäng: 5,0

Tidigare idag fick jag mail om att det registrerats 2,5 nya poäng i Ladok och nu kunde jag konstatera att de även syns på Antagning.se. Om man adderar dessa till de förra 2,5 så har jag alltså totalt 5,0 högskolepoäng. Det är verkligen inte särskilt många, men i alla fall oändligt många fler än jag hade innan årsskiftet.

Wohoo!

Mina 5,0 högskolepoäng i Python

Hade jag vetat att det var så här enkelt hade jag redan samlat in miljoner poäng. För det är ju extemt roligt att lära sig nytt i ämnen som genuint intresserar en. Då blir inte ens det jobbiga särskilt jobbigt, eller det är i alla fall värt all möda.

Ja, det stör mig att jag på något sätt alltid trott att det varit så svårt att söka in på universitet/högskola och att studera för/på den sortens lärosäten. Delvis beror det nog på att väldigt få i släkten har någon högre utbildning – jag kommer bara på en faster och en kusin. Eller vänta nu: två utbildade kusiner till finns det ju.

Någonstans har jag också föreställt mig att pluggande alltid avser heltidsstudier och tjänstledigt för studier har varit otänkbart, bl.a. med tanke på lägenhetslån och andra försörjningsrelaterade aspekter. Det är först nu, när jag är skuldfri och har visst kapital, som jag inser att det faktiskt vore fullt möjligt att ta ledigt ett år för att studera på heltid. Jag skulle inte behöva svälta. Alls. Kanske, senare…

Kommentarer till: "Högskolepoäng: 5,0" (1)

  1. […] med mina tidigare 5,0 har jag nu 10,0 poäng registrerade. Det kommer […]

Kommentera

Etikettmoln

