Man lever så länge man lär

Jaha, då har jag sökt kurser för sommarterminen, eller vad man ska kalla den.

Alla sommarkurser jag kollade på (data, distans, upp till 50%) verkar ges på halvfart v24-35, d.v.s. juni-augusti. Att döma av mina erfarenheter så här långt bör det funka att köra en kurs på halvfart parallellt med jobbet, inte minst som det ju faktiskt ingår ett antal semesterveckor under den tänkta studieperioden.

Sista ansökningsdag var i måndags och från och med då kan man också söka kurser för höstterminen, så har du planer på att läsa i höst – börja kolla redan idag, och skicka in en preliminär ansökan direkt! Tiden går oerhört fort, tro mig.

Jag saknar formell behörighet till en av kurserna jag ville söka och hade ju all tid i världen på mig. Plötsligt var dock sista ansökningsdag bara några dagar bort och jag ägnade sålunda helgen åt att dels göra läxor och lämna in det som måste/borde lämnas in, dels samla ihop och beskriva erfarenheterna som enligt min uppfattning gott och väl borde motsvara behörighetskraven för kursen.

Sedan insåg jag att jag dels inte har någon skrivare hemma och alltså inte kunde skriva ut och skriva på dokumentet själv, dels behövde (eller i alla fall önskade) påskrift av min chef – vilket innebar att göra PDF och maila honom som behövde skriva ut och sätta sin kråka på detsamma och sedan i sin tur scanna in och maila till mig. Det säger sig självt att det inte gick på en dag.

Det hela kanske hade funkat om jag verkligen fattat att det inte fanns möjlighet att komplettera efteråt (vilket jag trott) och pressat honom att bli klar nu, nu nu!

Å andra sidan klantade jag mig (utöver tron om komplettering) och missade att se till att få hem pdf-filen när jag väl fått den från chefen i jobbmailen. Summa summarum var det först idag jag kunde ladda upp dokumenten. Idag, onsdag den 18/3, två dagar efter sista ansöknings- och kompletteringsdag. Bummer!

Nu ser jag dock att kursen är öppen för sen anmälan, så det borde inte behöva bli ett problem även om det mycket väl kan bli så att jag hamnar extra mycket sist i kön för att mina dokument inte kom in i tid. Oh well, den som lever får se.

Jag hittade ingen information om någon maxgräns för antalet antagna, även om jag är säker på att det finns en. Och tänk om det inte ens blir en kurs, för att det bara är jag och sambon (som satt i samma sits som jag, med obehörighet, trots magistermässiga mängder datavetenskapliga högskolepoäng) som sökt den.

Så nu är det bara att vänta – under mars/april kommer mail med uppmaning att kolla registerade uppgifter och sedan, den 4 maj, kommer Antagningsbeskedet. Och sedan … ser det inte ut som om man behöver göra något. Inte svara på antagningsbeskedet. Huh? Man måste väl ändå kunna säga ja eller nej tack!?

Asch, inte oroa sig för det – det visar sig säkert. Nu avvaktar vi kraftfullt!

Att göra härnäst (denna vecka, om inte annat anges):

  • Python: Kursmoment 4 – Listor
  • Datasäkerhet: Veckouppgift 8 – Säkerhetshål
  • Grunna mer på vad jag vill läsa i höst (sista ansökningsdag: 15 april)

Kommentera

Etikettmoln

