Man lever så länge man lär

Oj, nu får jag sätta lite fart igen – rättningskommittéerna har hunnit ifatt mig! Så här långt har jag lämnat in, och fått godkänt på, 3 uppgifter vardera i Python respektive Java samt 6 uppgifter i grundläggande datasäkerhet. Det går framåt och det går nog ganska bra. Jag är nöjd och kanske till och med en aning stolt.

Mia, du är en klippa! (var det någon som sade till mig en gång, minns jag)

I övrigt vad gäller pluggande så har jag skickat en ansökan för sommarterminen och mailat en fråga till UMU om vad för slags underlag de vill ha för att kunna bedöma min reella kompetens – kursen ifråga vill att man ska ha ”minst 15hp objektorienterad programmering i Java på universitetsnivå”, och det har jag ju inte (ännu). Det jag däremot har är rätt många års praktisk yrkeserfarenhet av applikationsutveckling i Java. Det borde kunna räknas som gott nog, tycker jag, men vad UMU tycker får jag vänta på att få reda på. Det är de som bestämmer.

Jag har pratat med chefen och han skriver gärna intyg, bara vi vet vad de vill ha.

Sedan är det ju också så illa att även om jag bedöms behörig att söka kursen kan det mycket väl vara så att jag inte blir antagen p.g.a. att urvalet baseras på antalet högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag. Idag har jag ju bara 2,5 poäng och det hinner nog inte bli så värst många fler. Kanske, eventuellt, att jag hinner få 2,5 poäng till innan deadline, men that’s it. Erbarmligt få poäng är det i vilket fall som helst. Minsta lilla konkurrens så åker jag ut, med andra ord. Jag kan bara hoppas på att det är få som söker och sedan tackar ja till kursen. Undrar om det var så smart att föreslå att sambon skulle söka samma kurs…

Nåja, det är säkert roligt att läsa interaktionsdesign också. Urvalet baseras på betyg, högskoleprov, -poäng vilket kanske ger mig större chans att bli antagen.

Jag har även tagit några steg framåt i ”tenta på hemmaplan”-spåret genom att kontakta Campus Telge, som verkar vara det enda lärcenter nära Stockholms som är godkänt för tentamen på annan ort – utöver universitet och högskolor, vill säga. Tyvärr verkar de dock bara kunna eller vilja hjälpa studenter som bor eller arbetar i Södertälje, men jag har inte blivit slutgiltig avfärdad ännu så jag tillåter mig att hoppas lite till. Optimisten får vara glad en liten stund i alla fall.

Sedan har jag också skickat iväg ett mail till Stockholms universitet – hittade ingenting om min sorts tentamen på deras webbplats så jag provar med en mer allmän mailadress. Blir intressant att se om jag får ett bättre svar än från KTH.

Veckans skolrelaterade arbete:

  • Java: vektorer (klart innan måndag)
  • Python: listor (klart innan måndag)
  • Datasäkerhet: behörigheter (klart innan måndag)
  • Ansökan om prövning av reell kompetens (klart helst innan måndag)
  • Sista ansökning till sommarterminen: måndag 16/3 kl. 24:00
  • Fortsätta nysta kring tentamensmöjligheter i närområdet (klart april/maj)

Kommentera

Etikettmoln

