Man lever så länge man lär

För tillfället jonglerar jag funderingar kring studier under sommarterminen. Jag har nämligen ganska nyligen insett att det akademiska året omfattar mer än höst och vår – det finns även sommar. Veckorna 24-35 (cirka) ges av olika lärosäten data-relaterade kurser som kan läsas på distans. Dock inte särskilt många när jag eliminerat sådana där jag redan vet att jag kommer att läsa en motsvarande kurs senare. Kvar på listan över kandidater för sommaren 2015 finns därför endast 5 kurser (varav alla omfattar 7,5hp och körs på halvfart).

Två av kurserna handlar om databaser, två om Android-utveckling och en om interaktionsdesign. Särskild behörighet krävs för kurserna i Android-utveckling: allra minst en bunt högskolepoäng i Java eller i kombination med datateknik. Den ena av kurserna vore nog inte ens möjlig för mig att få tillträde till, men den andra kräver inte mer än 15 hp Java. Kunskapen tror jag mig ha, om än inte de formella poängen. Det vill säga: jag tror att jag kan [be]visa att jag har s.k. reell kompetens, alltså kunskaper goda nog för att bedömas som behörig sökande.

Så… en Android-kurs går bort på grund av för höga behörighetskrav, databaser-kurserna låter inte så roliga att läsa (men bra att ha som formell merit utöver rent praktisk erfarenhet), så då återstår kurserna i Interaktionsdesign respektive Utveckling av mobila applikationer (2xUMU). Det kan vara värt att söka båda, även om jag inte kan gå mer än en, och göra ett eventuellt val i senare skede.

Dock ska jag innan jag bestämmer något alls kika på kurser även utanför data-området – eventuellt kan t ex någon mattekurs vara både nyttig och intressant. Där verkar det vara lätt att välja: det finns ”Förberedande kurs i matematik” i några olika versioner. Det kan nog vara en vettig kurs för mig med tanke på att det var så länge sedan jag läste någon matte. Frågan är vart kursen kan leda, och om jag i så fall borde sikta på ytterligare mattekurser under höstterminen.

SF0001 Förberedande kurs i matematik – 5,0 hp (KTH, 42%)
SF0002 Förberedande kurs i matematik 2 – 3,0 hp (KTH, 25%)
MM1003 Förberedande kurs i matematik – 7,5 hp (SU, 50%)
MMG020 Förberedande kurs i matematik – 7,5 hp (GU, 50%)

Rent allmänt skulle jag vilja ha en långsiktig plan, vilket förutsätter kännedom om vad som kan leda vart och vad som behövs för att jag ska kunna lära mig sådant jag tycker är roligt och utvecklande. Främst tänker jag på att skaffa mig nödvändig behörighet för att kunna söka rätt sorts kurser. Och då behöver jag bättre koll på kursutbudet. Tyvärr verkar kurser komma och gå lite som de vill, så det är svårt att veta hur man ska resonera i sin strategiska planering.

Ett mål jag har är att samla på mig Java-poäng. Jag kan visserligen redan Java, men det blir enklare att söka roliga kurser med Java som förkunskapskrav än att varje gång behöva bedyra och bestyrka kunskaperna. En del roliga saker kräver allmän datakunskap eller matematik, så sådana poäng vore också roligt att få. Sedan finns det också annat än ren programmering och systemutveckling som verkar intressant. Datasäkerhet, IT-forensik, eller användbarhet. Till exempel.

Allt ovanstående baserar sig på idén om att studera parallellt med heltidsjobbet, men om jag i stället tänker mig tjänstledighet för heltidsstudier blir läget radikalt annorlunda. Tanken öppnar möjligheter, men behöver begrundas väl. Senare…

Kommentera

Etikettmoln

