Man lever så länge man lär

Åter till studierna

Åter i hemmets lugna vrå (efter en handfull dagar i Lissabon – kanske mer om det någon annan gång, eller när jag tagit mig an fotona från resan) och nu är det studier som gäller. Jag har skrivit och lämnat in veckans Java-program, som går ut på att två personer tävlar mot varandra i multiplikation. Programmet slumpar fram två tal (1-20) och de två personerna turas om att svara med resultatet av multiplikation dem emellan. Och så där håller det på tills användaren matar in en nolla på frågan om att fortsätta tävla. Programmet berättar då hur många korrekta svar respektive tävlande fick samt vilken av dem som vann tävlingen.

Meningen med uppgiften är främst att visa att man kan och förstår if-satser, for- och while-loopar samt switch-satser. Det svåra för mig är att hålla igen och låta bli att använda sådant som jag kan, men som vi inte lärt oss i kursen – har fått känslan av att det är önskvärt. Hade jag när jag ansökte vetat vad jag vet idag hade jag nog sett till att få registrerat motsvarande kunskaper i stället för att börja med en nybörjarkurs i programmering. Det känns rätt onödigt. Men det är väl jag i ett nötskal, det. Grundlig. Djupet först-sökare, för att låna från sambon.

Sedan har jag läst lite datasäkerhet. Denna gång handlar det om fysiskt skydd av utrustning samt katastrofplanering och jag är inte alldeles säker på att jag förstår vad som åsyftas i veckans uppgift, med ”de tre huvudsakliga stegen du läst om i veckans kapitel”. Jag tycker att det finns lite för många att välja på. Nåväl, det kanske klarnar om jag tar och sover på saken. En eller två nätter. Noterade förresten också att nästa veckas uppgift fått samma deadline som denna veckas, vilket inte borde vara korrekt – har skrivit och frågat om det.

Jag berättade nog aldrig att jag på lärplattformen råkat lyckas registrera mig på en kurs som jag varken sökt eller är behörig till, så nu står jag på deltagarlistan och har tillgång till hela det kursrummet. Och ser på startsidan att en tidsgräns för inlämning är överskriden. Störigt! Hittade i alla fall hur jag kan slippa se den. Dock är kursmaterialet till ”Datastructures and algorithms” intressant att läsa. Jag har mailat den kursansvariga om saken, så får vi se vad som händer.

Och så har jag skickat in en fråga till Antagning.se, om hur man bär sig åt för att bedömas behörig till intressanta kurser när man har nödvändig erfarenhet, men saknar formella meriter. Det är ju slöseri att plugga sådant som man redan kan, så jag ska se om jag kan ordna så att jag får läsa på en för mig lämpligare nivå.

Förresten, när jag var inne på Antagning.se upptäckte jag att jag fått 2,5 poäng registerade. Mina första akademiska poäng, alltså! Dessa handlar om Python.

Kommentera

Etikettmoln

