Man lever så länge man lär

Första godkända uppgiften

I slutet av förra veckan fick jag äntligen min första uppgift rättad och godkänd. Det var Python-kursens första uppgift, inlämnad 24 januari, som fick den äran. Feedback: ”Bra jobbat, allt fungerar som det ska!”. Det kändes bra och skönt. Nu hade jag visserligen inte förväntat mig annat än godkänt, men ändå. Nöjd.

Det är skönt att nu vara igång, på riktigt. Fatta alltså, jag högskolestuderar!

Riktigt lika smidigt gick det inte med Java-kursens första uppgift, som lämnats in runt månadsskiftet. Där visade det sig efter rättningen att jag och rättaren inte hade riktigt samma uppfattning om hur vårt strukturdiagram lämpligen ritas.

Jag sökte kontakt för att försöka reda ut det hela och fick svar, men har väl inte blivit så värst mycket klokare ännu. När jag sökte information på nätet hittade jag uppgifter som jag tyckte talar både för och emot min tolkning av hur man i diagram visar flerbent selektion. Jag har sedermera, på rättarens uppmaning, lämnat in riktig Java-kod som visar hur jag tänker min lösning och dessutom lagt till ett diagram som ser ut så som jag uppfattat att vi förväntades rita det.

Juryn är fortfarande ute, d.v.s jag har inte hört något mer sedan dess, men jag har svårt att se att jag inte skulle få godkänt i slutänden. Jag tycker att jag har visat att jag förstår, och dessutom tänkt självständigt. Det kan väl aldrig vara fel? Men, som vanligt, helt säker kan man aldrig vara så jag avvaktar vidare.

Andra Java-uppgiften, som är den första som ska bestå av faktisk programkod, är också inlämnad – den gjorde jag samma kväll som inspelningen lades upp, vilket dessvärre innebär att jag får vänta två veckor innan det dyker upp en ny uppgift att sätta tänderna i. Lite störande är det att man inte lägger ut samtliga uppgifter på en gång så att vi som vill det kan utföra och lämna in dem direkt. Jag förstår och accepterar dock att kursen är upplagd utifrån att deltagarna inte kan programmering, i Java eller alls, och att jag inte tillhör kursens målgrupp.

När det gäller kursen i datasäkerhet har jag lämnat in både första och andra uppgiften (varav endast den första är obligatorisk), men inte fått respons på någon av dem. Det känns trist, jag är allt lite nervös inför att få min dom.

Förutom att det är svårt med gränsdragningen lämnar också materialet, enligt min uppfattning, övrigt att önska då man inte är alldeles tydlig i definitionerna. Kanske är min programmerarhjärna för precis så jag behöver luckra upp i pallet.

Gällande att tenta Java i Stockholm känns det just nu smått oöverstigligt. Jag fick i och för sig (från KTH) ett svar med allmän information om tenterande.

Så här såg svaret ut:

Hej,

Du har kontaktat infocenter för att få information om hur man skriver tentor på KTH.

Här är länken.
http://www.kth.se/student/schema/tenta?programme=titeh

Mycket nära goddag yxskaft. Och här är informationen på den länkade sidan:

Externa tentander tas endast emot om KTH har platser över. Använd ovanstående söklänkar för att hitta en tenta som går på rätt tid och dag.

Kontakta sedan tentamensansvarig för kursen angående möjlighet att tentera, se lista över kontaktpersoner.

Behöver jag säga att listan i nuläget är väldigt lång och har ytterst få namn?

Jag hittar ingenting som tyder på att man kan eller vill beakta den lilla (men för mig ack så viktiga) detaljen om att det här handlar om en datorbaserad tenta med därtill hörande speciella krav. Och visst, det är fullt tillåtet att skriva tentan på papper, men hallå… det är programmering! Jag tänker använda en dator.

Så just nu ser det ut som om jag kommer att besöka Karlskrona i juni. Skoj!

Min ”att göra härnäst”-lista:

  • Python 2: Villkor, funktioner och loopar (måldatum: 2015-02-15)
  • Datasäkerhet 3: Administration och juridik (måldatum: 2015-02-15)

Sedan måste jag börja tänka lite på hur det blir under semesterveckan, då vi ju drar iväg till Lissabon. Som tur är är vi inte borta någon hel vecka, så studierna borde kunna hinnas med. Icke desto mindre är det något jag behöver fundera på, så att jag kan få till det så bra som möjligt. Utan stress och panikkänslor.

Annars… har jag idag gjort en intresseanmälan till något som kan bli roligt. Och läskigt. Återstår att se var det hela landar. Jag fortsätter röra i den här grytan.

Kommentera

Etikettmoln

