Man lever så länge man lär

Det börjar rulla på lite. Fast ganska långsamt ändå.

Python

Här har det inte hänt något, d.v.s. jag har inte gjort något, sedan sist. Deadline för den första redovisiningen är/var nu i helgen (jag lämnade in den redan förra helgen) och nästa uppgift behöver inte redovisas förrän om cirka två veckor, så det är ingen brådska. Jag ska nog ändå inte vänta mycket längre med att börja.

Det här är väl den enda av kurserna som jag skulle kunna köra i snabbare takt om jag ville. Alla uppgifter finns tillgängliga så det är bara att köra på. De två övriga kurserna portionerar ut uppgifterna så att man får en vecka i taget.

Java

I måndags eftermiddag hölls det första onlinemötet, som man skulle kunna kalla för veckans föreläsning. Jag lyssnade och tittade på inspelningen igår kväll, och får erkänna att jag hade svårt att hålla fokus uppe. Det är ju den där lilla haken att kursen är en nybörjarkurs i programmering, vilket gör att det ibland blir lite väl grundläggande för mig som vid det här laget har programmerat en väldans massa år. Den här veckan fick vi lära oss beskriva ett programs funktion med hjälp av ett strukturdiagram, och det är också det som är veckans uppgift – att lämna in ett diagram över ett program som ska lösa en väl beskriven uppgift.

Jag laddade hem det lilla JSP-verktyg man tipsade om, och påbörjade ritandet. För den som liksom jag inte redan vet det står JSP i det här fallet för Jackson Structured Programming, vilket är ”en metod för att strukturera datorprogram”. Jag var i stort sett klar med diagrammet före middagen igår kväll, men filade vidare på det i morse och tur var väl det för jag upptäckte att det var en ruta jag hade glömt att rita in. Det är nog en bra grundregel att låta det gå en nattsömn efter att man tycker sig vara färdig och innan man lämnar in sitt resultat. Det här resultatet lämnade jag in 11:00 i förmiddags. Det är lite roligt att man direkt får en kvittens på inlämningen – det plingar till i telefonen, och den nya surfplattan. Det är i appen för BTH:s lärplattform, itslearning, som det plingar, alltså.

Datasäkerhet

Det här blir nog den för mig knepigaste kursen. Så här långt har jag, enligt instruktion, läst första kapitlet i kurskompendiet, och försökt sätta fingret på exakt vad som avses med CIA-trippeln och hur en hot-brist-skada-kedja kan se ut. Det är inte så konkret som programmering vilket gör det lite jobbigt. Ovant.

CIA står förresten för Confidentiality, Integrity och Availability, vilket är de tre kraven man lägger på data. Lägger? Jag skulle säga att man ”ställer” krav, jag. Hur som helst går den här första (och enda obligatoriska) inlämningsuppgiften ut på att visa att man förstått de här internationellt överenskomna begreppen. Sekretess, riktighet och tillgänglighet kan man översätta CIA till på svenska.

Datasäkerhet handlar om rätt data till rätt person/utrustning i rätt tid. Enkelt, va?

Jag har skrivit färdigt min inlämningstext, men lärplattformen (LISAM) har hela eftermiddagen och kvällen bara gett felmeddelanden så jag har inte kunnat lämna in uppgiften. Och det kan nog vara lika bra – jag kommer säkert på bättre exempel och formuleringar tills i morgon. Det är bara det att det känns jobbigt att stå inför ett hinder man inte själv kan övervinna. Nåja, får väl anta att om det inte går att lämna in kanske man kan erbjudas alternativ. Ändå. Det vore skönt att få lämna in svaret och därigenom slippa ha detta damoklessvärd över mig.

Min ”att göra härnäst”-lista:

  • Lämna in datasäkerhetskursens första (och enda obligatoriska) uppgift.
  • Påbörja det andra kursmomentet i Python-kursen.
  • Börja läsa datasäkerhetskursens andra kapitel.

Jag nämnde tidigare något om att berätta om det system jag använder för att hålla ordning på allt som ska göras och vad jag gjort, men jag tror att det får vänta ytterligare en tid så att systemet hinner stabilisera sig. Så här långt kan jag säga att jag använder SimpleNote, Trello och Scrivener för skolarbetet.

Åh, jag höll alldeles på att glömma: jag har mailat BTH ett par frågor kring att skriva Java-tentan på ett annat lärosäte (eller lärcentra – sic!), vilket tydligen är en möjlighet. Eftersom jag bor i Stockholm vore det ju praktiskt om jag kunde få skriva tentan här i stan och därmed slippa resa ända ned till Karlskrona.

Kommentera

Etikettmoln

