Man lever så länge man lär

Jo, det visade sig att jag hade fel i mitt förra inlägg och att det faktiskt är den här veckan som är den första officiella kursveckan – på alla tre kurser jag ska gå.

Datasäkerhet

Så här långt är jag lite besviken på LiU, som uppdaterat dokumentet med den viktiga kursinformationen utan att tala om för oss att man gjort det och dessutom gjort det efter att kursen börjat – oavsett vilket av startdatumen man väljer.

Jag har självfallet utgått från att lagt kort ligger och blev sålunda idag väldigt förvirrad över att plötsligt se en helt annan information kring gällande datum.

Ursprungligt dokument (utskick via mail):

Kursen startar vecka 3, dvs. måndagen den 12 januari 2015. Efter att du lämnat in första veckouppgiften (senast två veckor senare, alltså den 26 januari kl. 16.00) kan du läsa kursen så fort eller långsamt du vill.

Uppdaterat dokument (senast uppdaterat 21 januari):

Kursen startar vecka 4, dvs. måndagen den 19 januari 2015. Efter att du lämnat in första veckouppgiften (senast två veckor senare, alltså den 2 februari kl. 16.00) kan du läsa kursen så fort eller långsamt du vill.

Kursens hemsida (antyder att inlämning är senast 26 januari):

Kursen börjar den 19 januari 2015, dvs. vecka 4. Den första veckan i kursen läser man in kapitel 1 i kompendiet och svarar på veckouppgift 1.”

Vad ska man tro? Antar att det kan vara säkrast att lämna in i morgon, trots att det där man lämnar in veckouppgifterna anges deadline 2 februari. Förvirrat.

Python

Jag har idag färdigställt och lämnat in min första uppgift för Python-kursen. Det satt långt inne, men klar blev den. Strax efteråt insåg jag att deadline är först nästa helg, men det är skönt att ha kommit igång ändå. Och det skulle inte göra något om jag råkade köra igenom kursen på halv- i stället för kvartsfart heller, men det är absolut inget jag tänker sikta på. Jag tar hellre gott om tid på mig för att leka och lära så mycket som möjligt, än att stressa igenom kursmomenten.

Java

Vad gäller Javakursen missade jag introduktionstillfället (som var ett online-möte) i onsdags eftersom jag helt enkelt sov. Kroppen behövde vila för att bekämpa virus och kompensera för en dålig, d.v.s. alltför kort, natts sömn.

Som tur är måste man inte vara med på dessa tillfällen live eftersom de spelas in och därefter kan beskådas i efterhand. Vilket jag gjorde senare samma dag.

Några saker jag lärde mig från introduktionstillfället:

  • Treveckorsupprop = lämna in övningsuppgift 1, senast söndag 1/2.
  • Inlämningsuppgifter skrivs på svenska eller engelska.
  • Deadline är alltid söndag – uppgiften klar innan nästa moment börjar.
  • Tentamen genomförs på BTH i Karlskrona (eller på annat lärosäte enligt överenskommelse) i juni. Exakt datum har dock inte blivit fastslaget ännu.

Så hoppsan, det verkar kunna bli en liten tentaresa här också.

Jag ska be att få återkomma längre fram med en beskrivning av mitt system, hur det nu kommer att se ut då. Någon sorts system måste man ju i alla fall ha att jobba efter om rätt kursmoment ska bli genomförda i rätt tid. Allra minst behövs koll på de deadlines som gäller – man får se till att påminna sig själv.

Min ”att göra härnäst”-lista:

  • Genomföra datasäkerhetskursens första inlämningsuppgift.
  • Genomföra Javakursens första moment tillika 3-veckorsupprop.
  • Påbörja det andra kursmomentet i Python-kursen.

Kommentera

Etikettmoln

