Man lever så länge man lär

Ett plus ett

OnePlus One
Ni som känner till telefonen OnePlus One vet att en sådan får man bara köpa om man har fått en särskild inbjudan – eller invit är nog en bättre översättning i sammanhanget. Exklusivt ska det vara, tycker OnePlus. En dylik invit kan man få från någon som tidigare köpt telefonen ifråga, och säkert även på andra sätt som jag inte känner till. Fast det jag inte vet är inte nödvändigtvis värt att veta just nu.

Den första arbetsveckan i år kom jag fram till att det var dags att skaffa just en OnePlus One. Min jobbnalle är verkligen inte rolig att använda då den både är långsam och har för liten display för att det ska vara smidigt att knappa in ett riktigt lösenord, vilket är vad som krävs om jag ska få ansluta mig mot företagets resurser – där duger det inte med en simpel pinkod eller ett enkelt ritat mönster.

Varför OnePlus One? Tja, pris/prestanda, kan man väl enkelt säga – telefonen kostar inte ens hälften av vad andra liknande telefoner kostar. Och de omkring mig som har en OnePlus One verkar väldigt nöjda. Eftersom vi pratar jobbnalle känner jag mig inte heller hundraprocentigt motiverad att spendera multum.

Jag förhörde mig om inviter hos vänner och bekanta, men fick ingen utdelning. Tydligen gäller folks rätt att dela ut inviter inte särskilt länge, så det gäller att smida medan järnet är varmt. Mina kontakters järn hade svalnat, men jag fick tips om att kolla i den svenska delen av forumet [hos OnePlus.net alltså].

Så långt som till något forum kom jag inte, men GP tipsade om att man under några timmar i tisdags kväll skulle kunna handla helt utan invit. Jag var där och på hugget och gjorde vad jag kunde för att köpa en telefon. Det gick inte alls.

OnePlus: Whoops, our bad...

OnePlus e-handelsplats var periodvis helt otillgänglig och betedde sig övrig tid konstigt och irrationellt. Jag lyckades aldrig få till en komplett varukorg samtidigt som mina adressuppgifter stämde så jag gav upp och begrundade alternativ.

De alternativ som utkristalliserades var (och jag vill inte på något sätt påstå att de är likvärdiga – de kändes bara ungefär likvärdigt intressanta för mig): Nexus 6 och iPhone 6. Nexus 6 64GB kostar i dagsläget 6 795 kr och verkar ha bra specar, men den måste vara på tok för stor. Displayen är bara en tum mindre än min gamla surfplatta. iPhone 6 64GB är mer lagom stor med sina 4,7 tum, men priset ligger på 7 395 kr och… well, det är en iPhone med sämre prestanda än sitt större syskon och att byta plattform till iOS känns som ett stort, jobbigt steg.

Som jämförelse konstar OnePlus One 64GB endast 2 849 kr och är visserligen lite onödigt stor med sina 5,5 tum, men en 5,96-tummare (Nexus) vore ännu värre. iPhones 4,7 tum vore lagom, men att offra både pris och prestanda. Njä.

I morse fick jag mail från Oakfairy, som undrade hur det gått och om jag fått tag på någon OnePlus One-invit för annars hade hon fått nya. ”Jaaa!”, blev mitt svar och det dröjde inte innan jag satt och fyllde i uppgifter i OnePlus-shoppen.

OnePlus: Claim Invite

Nej, det funkade inte alldeles smidigt och friktionsfritt denna gång heller, men det funkade utan att jag behövde bli nervös. Jag fick igenom min beställning och kunde betala via PayPal och allt skulle säkerligen kunna vara frid och fröjd, men självfallet kommer jag inte att andas ut helt innan jag har telefonen i min hand.

Hur länge jag kommer att få vänta vet jag inte – det står att hanteringen normalt tar upp till 4 arbetsdagar och sedan ska väl paketet transporteras hit också. Spontant skulle jag inte tro att det dröjer länge alls, men den som lever får te.

Kommentera

Etikettmoln

