Man lever så länge man lär

Vi börjar väl med en uppföljning av föregående inlägg:

Det har nu gått mer än en vecka utan besked från chefen om ifall och på vilket sätt företaget beviljar ersättning för kursmaterial så jag har bestämt mig för att beställa ändå. Det blir kanske lite jobbigare att i efterhand få ersättning från företaget när jag betalar med privat kreditkort, men det kan jag leva med.

Det som är skönt, dock, är att jag insett att det är maximalt en bok jag behöver köpa. En bok jag kanske skulle klara mig utan och som jag av olika skäl inte har lust att köpa. Det visade sig i alla fall att de två huvudböckerna och den av referensböckerna i Python-kursen som verkar relevant alla har öppna licenser och finns fritt nedladdningsbara, så jag slipper köpa pappersversioner av dem. Datasäkerhetskursen vet jag inte mycket om ännu, men det verkar som om allt studiematerial finns på universitetets webbplats/lärplattform så vad jag vet idag är det bara Java-kurslitteraturen som endast finns att tillgå i döda träd-form. Vi pratar 789 sidor och 1,1 kg grundläggande Javaprogrammering à drygt 500 kr. Nej, i den frågan sitter jag fortfarande på staketet. Jag avvaktar med emfas.

Packar upp min nya leksak. :-D #Nexus9

Min beställda Nexus 9 levererades i onsdags, och så här långt är jag förtjust. Plattan är rapp och responsiv och bjuder på god bildkvalitet. Displayen är också precis tillräckligt stor för att mina PDF-böcker ska gå att läsa utan större besvär. Vad mer kan man begära av en surfplatta? Ja, möjligen att alla appar vore lite bättre anpassade för varierande skärmstorlek och hade stöd för olika rotation.

Det jag dock saknar är något slags skydd/fodral för plattan – det känns otäckt riskabelt varje gång jag ska lägga ifrån mig den, särskilt på hårda underlag, och vad händer om jag råkar tappa den i golvet? Virka ett fodral känns inte aktuellt. Jag blev ju aldrig klar med fodralet till min Kindle, så det vore en dålig idé.

IMG_20120726_132627.jpg

Som den problemlösare jag är (jaja, jag är fler saker än så, men mer om det senare) sökte jag på nätet igår kväll och hittade samt beställde ett ”Ultra Slim Lightweight Smart-shell Stand Cover Case for Google Nexus 9, Floral PURPLE (With Smart Cover Auto Wake / Sleep Feature)”. Ett blommigt skal i purpurtoner tänkte jag kanske kunde muntra upp lite mer än ett vanligt tråkigt svart fodral.

nexus9-case-floral-purple

Men nog om leksaker och åter till själva utbildningsfrågan.

I måndags var första dagen man kunde skaffa sig ett tillfälligt LiU-ID (användare för att få access till Linköpings Universitets IT-resurser) och därefter registrera sig på sin/sina kurs/er. Jag gjorde detta och på tisdagen skrev jag ut och på den ansvarsförbindelse som krävs för att få ”riktig” access – utan denna kan jag inte göra något mer i portalen och har ingen access till annat jag behöver för att genomföra kursen. Den postades på onsdag, registrerades på torsdag och igår, fredag, fanns ett rekommenderat blev med aktiveringskod att hämta ut på mitt utlämningsställe. Vilket jag gjorde på vägen hem, så igår kväll aktiverade jag min användare. Och fastnade på välkomstsidan i studentportalen – kom bara inte därifrån. Det fanns liksom inget att klicka på för att komma vidare.

liu-welcome-page

Det var först i förmiddags som jag upptäckte att det fanns en komprimerad liten knapp nedanför checkboxarna, så nu har jag faktiskt kommit vidare och loggat in på universitetets interaktiva lärmiljö, Lisam. Där den viktiga informationen (och studiematerial) bör finnas. Så nu ska jag kunna påbörja själva utbildningen!

Sharepoint är det tydligen som används – och jag som trodde att jag skulle slippa det när jag lämnade uppdraget som främst utfördes i Örebro. Jaja.

Jag klickade först runt på samtliga länkar i kursrummet utom den som heter ”Information och kompendium”, och när jag väl klickade även på den hamnade jag till min stora förvirring på precis samma sida som jag besökt ganska många gånger tidigare utan att hitta något studiematerial. Denna gång hittade jag det. Kanske för att jag sökte efter rätt ord, ”kompendium”, snarare än ”kurslitteratur”.

Användbarhet. Gaah! Do. Not. Get. Me. Started.

Jag har nu alltså missat ganska många möjliga läsdagar på den här kursen, bara för att jag inte uppmärksammade den diskreta länken till kursmaterialet. Nåja, kurskompendiet finns nu på min nya fina surfplatta. Vilken dag som helst börjar jag läsa. Kastar mig ut i en liten ranglig kajak på kunskapens stora hav.

Do it now är inte min paroll just nu – antar att det beror på att det är en hel del som händer och bringar oordning i mitt sinne, att jag på något sätt behöver uppnå (eller återfå) en inre balans innan jag förmår ta mig an fler saker.

Det är konstigt att känna sådant starkt motstånd mot att påbörja nya aktiviteter. Jag är visserligen långt ifrån snabb på att agera i vanliga fall, men just nu är det rätt extremt. Och tydligt, till och med för mig själv. Det är så jag ler åt det.

Jag inväntar ögonblicket då jag når fram till den springande punkten. Snart.

Vad gäller Java-kursen verkar jag just nu inte kunna göra så mycket annat än invänta introduktionstillfället på onsdag nästa vecka. På itslearning har det inte hänt så mycket, men läraren har i alla fall lagt upp ett dokument med rubriken Preliminär Studieplanering, som orsakade en del svallvågor i min inre tjärn.

I dokumentet är det nämligen inlagt ett online-möte varje måndag eftermiddag, varenda vecka (utom annandag påsk) fram till tentamen, vilket för mig är den absolut sämsta tänkbara tiden eftersom projektet har stående aktiviteter precis då. Varje vecka, året runt. Nåja, jag får helt enkelt avvakta introduktionstillfället och se vad som faktiskt menas. Kanske är det möjligheter som ges dem som behöver och vill snarare än obligatoriska möten för samtliga kursdeltagare.

Så, min ”att göra härnäst”-lista:

  • Förstå hur datasäkerhetskursen är upplagd samt påbörja densamma
  • Färdigställa första kursmomentet i Python-kursen (övningar + redovisning)

Kommentarer till: "Första officiella kursveckan" (5)

  1. Så vi är ”skolkamrater” då. Läser också en distanskurs på Liu :)

  2. iPhone och iPad-programmering :)

    • @Laizan: Ah, cool! Men… då programmerar du i Objective C snarare än Swift, va? Jag har tänkt tanken på Apple-utveckling, men då vill jag lära mig Swift och inget annat. Plus att jag inte har de poäng som krävs för dessa kurser… men vänta bara, efter denna termin så! :)

  3. […] det visade sig att jag hade fel i mitt förra inlägg och att det faktiskt är den här veckan som är den första officiella kursveckan – på alla […]

Kommentera

Etikettmoln

