Man lever så länge man lär

Inleder akademisk karriär

(efterdaterar inlägget eftersom det skulle ha publicerats redan förra helgen)

I torsdags kväll kom ett mail som meddelade att jag fått ett studentkonto hos BTH, även känt som Blekinge Tekniska Högskola. Jag loggade givetvis in i Studentportalen och, som man tydligen gör, registrerade mig på de två BTH-kurser jag ska gå nu under våren. I Studentportalen finns allmän information och det är också här man registrerar sig på kurser och anmäler sig till tentor.

Därefter besökte jag lärplattformen, itslearning, där man hittar de kurser man är registrerad på, och kikade på materialet som fanns upplagt för respektive kurs. Python-kursen var den som så här långt i förväg (kursen börjar officiellt först den 19/1) hade mest information och för den behövde jag visst också registrera mig på dbwebb, som har både öppna delar och delar som endast är tillgängliga för registrerade användare. Vad jag kan se är det dbwebb som har allt material för Python-kursen (lärplattformen hänvisar hela tiden hit), och jag undrar om det inte rentav är möjligt för den nyfikne att registrera sig och själv genomföra kursen. Formell redovisning av kursmomenten görs nog dock på itslearning.

Registreringen på dbwebb gick mindre bra eftersom jag hade fyllt i min BTH-mailadress, som inte börjat fungera ännu, vilket förstås gjorde att jag inte kunde få det utlovade aktiveringsmailet. Jag mailade Mikael som har hand om siten (och är lärare på kursen) och delgav honom en beskrivning av problemet.

På vägen till jobbet nästa morgon fick jag svar om att han hade aktiverat mitt konto manuellt och satt ett lösenord åt mig. Väl på kontoret provade jag logga in men fick meddelande om att kontot inte var aktiverat så det blev till att maila igen. Vid lunchtid fick jag ny respons och denna gång gick det bra att logga in.

I hemmets lugna vrå, på kvällskvisten, klickade jag sedan runt på dbwebb och läste bl.a. om kursens innehåll. Eftersom de båda primära kursböckerna, Python for Informatics: Exploring Information och Think Python – How to Think Like a Computer Scientist, finns tillgängliga för nedladdning installerade jag dem på surfplattan och började läsa enligt instruktionerna för det första kursmomentet. Det vill säga, jag läste de två första kapitlen i var och en av böckerna.

En sak jag snabbt konstaterade var att den första boken nog passar bättre för någon som inte programmerat tidigare, än för mig – dock måste jag säga att jag uppskattade språkbruket, sättet att beskriva funktionen hos dator och program. Den andra boken kände jag mig mer hemma i och skrattade gott åt sådant som citat från Sherlock Holmes och anekdoter från Linux User’s Guide. Jag hoppas verkligen att den fortsätter i samma sköna stil, för då kommer jag att njuta.

Jag fortsatte på lördagen med att läsa artiklar, titta på video och säkerställa att jag hade en fungerande utvecklingsmiljö. Det vill säga: jag uppgraderade min befintliga Python (från 2.7.6 till 2.7.9) och installerade också Python 3 (3.4.2) eftersom det verkar vara just Python 3 jag ska lära mig på den här kursen.

Funderade också lite på vad jag ska använda för verktyg för att skriva min kod, om det kanske är dags att slå till och köpa den där licensen för Sublime Text. Jag provkörde texteditorn förra året och blev riktigt förtjust. Jag kände mig dock inte heller nu redo att fatta något beslut och lade det åt sådan. Sådant ger sig.

En annan sak som hände var att jag blev påmind om att jag behöver en större surfplatta för att någorlunda bekvämt kunna läsa böcker i PDF-format. Think Python fanns bara som PDF och HTML så jag blev tvungen läsa den på datorn och det var inte alls roligt. På lördagkvällen gjorde jag slag i saken och beställde en ny och större surfplatta. En Nexus 9 (32GB, wifi). Jag valde att få leveransen till sambons jobb eftersom det var DHL som skulle transportera paketet och de hittills misslyckats med att leverera paket till hemadressen ungefär varje gång.

google-play-nexus9

Fysiska böcker tänkte jag också köpa, men inväntar där respons från chefen då jag tror att min arbetsgivare gärna betalar dem åt mig. Trots allt blir ju min ökade kunskap något företaget kan dra direkt nytta av, så länge jag förblir anställd.

Kommentarer till: "Inleder akademisk karriär" (1)

  1. […] Vi börjar väl med en uppföljning av föregående inlägg: […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: