Man lever så länge man lär

Min telefon har en tid ägnat sig åt att agera onåbar när jag varit på jobbet, vilket jag ju är en ganska stor del av varje vardagsdygn. Flera som sökt mig har inte kommit fram utan bara fått höra utläggningen om att numret går inte att nå för närvarande och var god försök igen senare. Ja, ni vet nog alla hur det låter.

Jag tänkte att det bara var dålig mottagning där nere i bunkern där vi jobbar, men kollegan (med samma operatör) har inte upplevt motsvarande problem. Telefonförsäljarna har inte haft några som helst problem att nå fram till honom. Så givetvis funderade jag på om det helt enkelt är dags att skaffa en ny telefon. Min är visserligen inte ens ett år gammal ännu, men nytt är roligt. Hade det funnits någon jag var sugen på hade jag kanske gjort slag i saken och köpt nytt.

I torsdags, på väg hem, tänkte jag göra ett besök i operatörens butik för att höra om det möjligen kunde vara SIM-kortet som gjorde att samtalen ofta inte går fram. Vem vet, jag kanske har en gammal modell, som behöver bytas ut?

Under bussresan inventerade jag mina inställningar för nätverk och såg då att telefonen var inställd på 4G, vilket är rekommenderat nätverk. Haken är bara att jag inte har 4G på mitt abonnemang. Tänkbar felkälla! Jag ändrade inställningen till 3G och bestämde mig för att vänta någon vecka för att se hur det fungerar. Besöket i butiken ställde jag sålunda in och åkte direkt hem i stället.

I går, när det var dags att åka hem från jobbet, kom jag i vanlig ordning på att jag borde ha laddat telefonen medan jag satt vid skrivbordet och inte använde den. Döm om min förvåning när laddningen låg på 84% – den brukar vanligen ligga neråt 50% efter en hel, lång arbetsdag. Okej, det här var ingen särdeles lång dag men jag tror banne mig att ändringen haft påtaglig, positiv påverkan!

Idag pratade jag med min bror, som är en av dem som drabbats av problemet och varken lyckats nå mig på jobbet eller hemma utan bara på bussen (där jag ogärna pratar i telefon), och berättade om ändringen. Han testade att ringa upp mig och hade nu inget som helst problem. Jag hoppas innerligt att det är löst.

Kommentera

Etikettmoln

