Man lever så länge man lär

Kulturaktuellt

Nya tv-serier i mitt liv: The Strain, Forever, Scorpion och How to get away with murder. Alla har potential, men jag tror allra mest på den sistnämnda. Shonda Rhimes kan det här med tv: Grey’s Anatomy, Private Practice, Scandal… japp.

Vad gäller litteratur lyssnar jag sedan mitten av augusti på The Martian (Andy Weir). Det går sakta framåt, vilket absolut inte beror på att jag inte uppskattar boken – för det gör jag, verkligen. Jag gillar också uppläsaren (R. C. Bray). Problemet är att jag främst lyssnar liggande, med ögonen slutna, och då är det kanske inte så svårt att förstå problemet: jag hinner inte lyssna mer än några minuter innan jag somnar. Och då räcker boken väldigt länge. Mina krediter hos Audible börjar samlas på hög… hjälp, vad ska jag lyssna på nästa gång?

På vägen till och från jobbet har jag främst lyssnat på podcasts. Sådana som handlar om programmering och liknande. Tyvärr har jag hunnit ikapp de tre jag följer, vilket gör att jag bara får 3 nya avsnitt varje vecka. Det tar emot att börja lyssna på podcasts som är i princip bara underhållande, så den här veckan har jag faktiskt lyssnat på boken i stället. Det fungerar förvånansvärt bra, även om det alltid tar några minuter innan jag slagit mig till ro i sätet, släppt omgivningen och kommit in i handlingen. Sedan är det bara att stänga ögonen och åka med. Skulle jag råka somna är det inte långt från sluthållplatsen till min destination.

Jag har förresten anmält mig till NaNoWriMo, även om jag inte har någon aning om vad jag ska skriva om. Eller om jag ens kommer att skriva. En tanke där är att faktiskt läsa boken No Plot? No Problem!: A Low-Stress, High-Velocity Guide to Writing a Novel in 30 Days, som jag köpte för två år sedan (då jag valde att inte skriva). Enligt Goodreads har jag läst den, men det har jag inget minne av. Det är nog snarare så att jag sluntit på knapparna. Eller behöver läsa den igen.

En annan sak jag nog inte har nämnt här (eller alls, egentligen) är att jag gått och blivit stödmedlem för/av/i Worldcon 2015 — Sasquan (The 73rd World Science Fiction Convention, som går av stapeln i Spokane, Washington, USA, 19-23 augusti, 2015). Tanken med det är främst att kunna stötta våra närmaste grannar i öster, som jobbar stenhårt för att få Worldcon 2017 till Helsingfors:

To turn this bid into a con, we’ll also need your votes! The 2017 Worldcon site selection takes place at Sasquan, the 2015 Worldcon. You, too, can participate and vote for us, even if you won’t be there in person!

Sedan fattar jag typ ingenting av det där med exv. Pre-supporting membership, Pre-opposing membership, Friend of the Bid och Bid Subscriber, men det hoppas jag att Oakfairy kan och vill förklara för mig över en #finkaffe framöver.

Så där, nu har jag ”gjort något”. Det innebär att jag får sätta mig i tv-soffan, men först ska jag nog förbereda för tilltänkt brödbakande… plocka fram ingredienser och se att jag har allt jag behöver. Därefter blanda ihop det första, som därefter ska stå en timme. Eller ska jag i stället börja med frukost? Magen tycker i alla fall att det är dags – jag har varit igång i dryga fem timmar (sedan vid sextiden i morse), med bara kaffe (om än med mjölkprodukter i) som stöd här i livet. Nej, jag tror på inventera, blanda och frukost – i den ordningen. Så blir det något.

Kommentarer till: "Kulturaktuellt" (2)

  1. Hehe, då får jag först försöka sätta mig in i detdäringa med de olika stödalternativen själv vilket hittills inte lyckats. Men gör gärna ett försök och en #finkaffe börjar det väl bli hög tid för. :)

    Glad att du gillar The Martian! Jag blev lite tagen av att få veta att författaren använt sig av existerande teknik, om än lite mer spiffy än vad som faktiskt är fallet idag. Imponerande, och att dessutom foga ihop det till en engagerande historia… Jag gillade den skarpt.

    Mitt tips är att lägga audible-krediter på kortare böcker, så blir de lättare att göra av med. Den nya BBC-dramatiseringen av Neverwhere, kanske? (Massor med bekanta röster bland rollerna.) Jag blev precis klar med A dance with dragons, fyrtionio timmar, puh.

  2. @Hanna: Ja, jag gissar att det inte är bråttom att sätta sig in i stödalternativen, men #finkaffe får vi planera in – det dröjer nog, misstänker jag. Du verkar lite upptagen nu och jag blir det också här framöver. Men jag rekommenderar något under denna månad i alla fall, för sedan är det ju november och om jag ska skriva då lär jag känna mig en smula upptagen…

    Jag valde till slut en bok som läses av James Marsters, och så Ancillary Justice (som jag strax därefter, till viss förtrytelse, upptäckte att jag redan har – i Kindle-format). BBC-dramatiseringen har jag lagt in i önskelistan. Eventuellt köper jag den separat. $9.85.

    Hehe, 49 timmar… det är ungefär det jag lade på att läsa Code Complete från pärm till pärme, så jag vet precis hur fruktansvärt lång tid det är. :)

Kommentera

Etikettmoln

