Man lever så länge man lär

Semestrerar snart

Det är vad jag gör – nästa vecka och några veckor framåt, närmare bestämt. För man kan väl knappast säga att man semestrerar innan den sista arbetsveckan är riktigt slut, och det är ju bara fredag idag. Veckor börjar ju, i det här landet, som bekant med måndag och slutar med söndag. Så rent tekniskt börjar årets semester först när helgen passerat. Då, jäklar, ska jag semestrera! Eller något åt det hållet.

I sedvanlig ordning har dagarna gått försvinnande fort och jag har inte riktigt hunnit med att tänka på den stundande semestern och vad en sådan kan tänkas erbjuda, så inget är direkt planerat. Jag tror dock att familjen på varsitt håll har vissa aningar om vartåt det kommer att barka, men det är absolut inget som är bestämt ännu.

Antar att det är planering vi, utöver att frossa i allmän ledighet, kommer att ägna oss åt nästa vecka. Skissa fram ett grovt scenario och sätta upp några hållpunkter att väva vidare på och improvisera utifrån. Undrar om det är många fler som gör på det viset eller om de flesta är så där superstrukturerade och har planerat semestern in i minsta detalj, kanske redan året innan? Många verkar i alla fall ha en tydlig plan.

Här satt jag och drömde mig bort en stund, och funderade på vad sjutton vi gjorde under förra årets semester. Jag har inget minne alls av detta, men på bloggen finns det ett foto från Gammelstad såväl som ett foto från Oslo – vilket åtminstone säger något. Jag vet att jag kan få reda på mer genom att titta på vad jag har för foton i Lightroom från den perioden, men då måste jag flytta datorn för att ansluta den till fotodisken och det är inte tillräckligt viktigt för att jag ska vilja göra mig besväret nu. Sommarsemestern var kort i alla fall, eftersom vi hade Lanzarote i november att spara semesterdagar till – även om det gick åt färre dagar än jag planerat för.

Med tanke på hur dåligt minne jag har vore det smart att blogga oftare och kanske kan jag göra just det under de kommande veckorna, men jag ska inte lova något för i så fall blir det ett måste och då blir det jobbigt och kanske inget av alls. Utöver de kommande semesterveckorna, då det bör bli utrymme för annat än i vardagen, vill jag flagga för att det kan komma att inträffa förändringar i höst. Alltså, förändringar av något slag blir det, men frågan är om de blir av det mindre eller lite större slaget. Det är en detalj som gnagar lite, dock – får se om jag kan få rätsida på den snart. Jaja, den som… slår på tv:n får se. Ja, jag vet: den som lever, men nu blir det tv.

Kommentera

Etikettmoln

