Man lever så länge man lär

Helgens arb^H^H^Hnöjen

Den här helgen har känts lång och skön trots att den ju bara varit en normal helg på två dagar. Jag har hunnit med en del saker, både bra och roliga sådana dessutom.

Igår var jag ute och finfikade med kulturvännerna på ett alldeles nyöppnat Espresso House, beläget på Norrlandsgatan. Inte alls långt från flera andra, ska nämnas. Väl hemkommen sedan, framåt kvällen, tog jag tag i dator- och it-relaterade saker som legat och mognat på väntelistan. Jag replikerade mina två lokala git-repositories till familjens NAS och uppgraderade min primära MacBook Pro (a.k.a. 13-tummaren) till OS X Mavericks. Replikeringen var en snabb affär, medan uppgraderingen tog någon timme eller två – dock utan några som helst problem vad jag har kunnat se.

Att det dröjt så pass länge innan jag tog steget att uppgradera (jo, jag har förstått att folk har varit förundrade) beror bl.a. på att jag precis hade uppgraderat till Mountain Lion när Mavericks kom och att jag inte haft fungerande backup:er på ett tag – vem vill uppgradera datorn utan att ha säkerhetsbälten och livremmar i form av aktuella backup:er liksom. Sedan undviker jag gärna att vara alltför snabb på nya bollar och har heller inte haft vare sig tid eller lust att hålla på med sådant där infrastrukturellt.

I helgen är/var det Weekend Rush hos Dustin och GP föreslog att jag skulle skaffa en SSD (med 23% rabatt) till min Mac, vilket jag nappade på så nu har jag beställt en sådan. Då gör det ju inget alls att datorn är i god form, med fräscha och aktuella backuper etc. Jag ser nu på Dustins webbplats att den disken är alldeles slutsåld.

Idag fortsatte jag med de dator- och it-relaterade uppgifterna genom att göra backup på, och uppgradera, även min gamla MacBook Pro (a.k.a. 15-tummaren). Den kan gott få vara lite modern, den med, även om jag inte använder den särskilt ofta. Det kändes väldigt skönt och luftigt med en 15 tums display jämfört med 13. På jobbet är jag bortskämd med stor bildskärm (27 tum), vilket jag ibland saknar här hemma. Funderar på att skaffa mig en extern monitor. Om det nu funkar bra med min dator. Haken med det är väl kanske att man behöver ändra möblering på arbetsplatsen.

Och så har jag (som många andra) deklarerat också. Det var lätt som en plätt. Inte minst underlättar det att ha scannat in sina kontrolluppgifter och gjort dem sökbara baserat på nyckelord. Vilket påminner mig om att jag ju scannade papper också.

I övrigt läste jag ytterligare tre kapitel ur The Clean Coder, som verkar intressant såväl som utmanande, och konstaterade att jag glömt allt jag kunnat om Ruby på tio dagar. På podcast-fronten har mina Kodsnack-avsnitt tagit slut och jag har inte många avsnitt av Säkerhetspodcasten kvar heller, så snart får jag väl börja lyssna på engelskspråkiga saker (har ganska mycket ohört av Java Posse och andra som jag inte börjat på ännu) eller helt andra sorters podcasts. Det jag har uppköat handlar bl.a. om fantastik, annan nördighet – och så helt vanliga saker också.

Jag har förresten börjat skissa på en kravspecifikation för den app jag vill ta fram. Och kanske lite arkitektur såväl som design också. Det började med att jag lade upp ett nytt kort på min ”Att göra”-lista i Trello och där började beskriva appens funktionalitet och skapa en lista över olika aktiviteter som behöver utföras för att komma åtminstone en bit på vägen. Vännerna vid fikat igår reagerade positivt på min muntliga beskrivning och såg genast flera andra områden där den här appen skulle kunna användas. Och det är ju inga problem att åstadkomma – jag behöver bara döpa mina saker mer generiskt och vips, så blir appen allmänt användbar. Och ja, jag tänker mig en Android-app – det är ju det jag och de flesta av vännerna har nytta av. Hoppas bara att jag får tid, ork och lust att ta tag i det på riktigt snart!

Men oj, nu måste jag sluta – det är ju Kodsnack live!! :)

Kommentera

Etikettmoln

