Man lever så länge man lär

Efter att, som alltför ofta på sistone, ha jobbat så länge att jag bara nätt och jämnt fortfarande har tillåtelse att vistas på kontoret, lyssnade jag på hemvägen (det blir ofta så när det hunnit bli sent och jag är trött i ögonen så att läsning inte lockar) på Kodsnack avsnitt 26, som döpts till ”Modermodemet ser dig”. Och i det avsnittet pratades det precis som vanligt om en massa intressanta saker. Det är få avsnitt av Kodsnack som inte engagerar, även om inte alla sätter avgrundsdjupa spår.

Det slår mig om och om igen att jag verkligen blir glad av att lyssna på Kodsnack. Killarna är oerhört vettiga och befinner sig på precis rätt ställe på skalan mellan… äh, jag vet inte vilka skämtsamma ytterligheter jag ska dra till med. Kanske är det bara så enkelt att jag är utsvulten på kodsnackare. Jag skulle verkligen önska att jag var omgiven av den sortens människor i min vardag, men så är det tyvärr inte. Visst, sambon är väl ungefär en sådan människa, men en sambo gör ju ingen klan.

I morse, på vägen till jobbet, hade jag tänkt läsa vidare i Code Complete – det vore ju bra att bli klar med boken någon gång, tänkte jag – men kunde strax konstatera att det var alldeles sant som det meddelats mig per e-post. Att jag inte längre (tack vare min arbetsgivare) har fri tillgång till Safari Books Online. Det som var så bra!

På jobbet läste jag mailet mer noggrant och kunde konstatera att jag i stället kan beställa något som kallas Safari Flow, vilket kostar min avdelning en liten summa för ett års tillgång. Jag beställde så klart genast, för det var inte någon summa så stor att chefen borde behöva säga nej. Och chefen godkände min beställning, så nu väntar jag på bekräftelse (och instruktioner, antar jag) från leverantören.

Jag tänkte en kort liten tanke om att skaffa mig ett privat abonnemang, fristående från arbetsgivaren, men efter att ha läst på webbplatsen känns det inte värt det.

Det är väl Safari Library jag i första hand skulle vara intresserad av:

Safari Library

Unlimited access to the premiere
reference collection of books,
videos, and courses.

€34.99 per month after trial

Fatta, flera hundra kronor i månaden – det är rätt mycket pengar, särskilt som man oftast inte läser den här typen av böcker kontinuerligt. Allt över hundra kronor per månad är för mycket, nästan oavsett vad det är för abonnemang det handlar om.

Det jag tror att jag beställt via arbetsgivaren är Safari Flow, som nu när jag nu läser om tjänsten på webbplatsen inte låter alls särskilt lockande. Visst, jag är bra på att måla fan på väggen, men tänk om jag inte får läsa böckerna på vanligt sätt, utan tjänsten väljer böcker åt mig och bara låter mig läsa väl valda delar ur dem? Hu!

Safari Flow

Tell us what you’re working on, and we’ll guide
you through the world’s largest technology,
business, and design library.

€24.99 per month after trial

Det kanske låter fint och är bra om man inte har någon aning om var man ska börja, men jag tycker fortfarande att det låter obehagligt. Jag får mental klaustrofobi och ser framför mig hur jag blir tvångsmatad med boksidor jag aldrig skulle ha valt själv.

Jag måste väl ha berättat hur jag mycket avskyr när leverantörer har bestämt hur jag ska använda deras produkter? Låt mig välja och bestämma själv, tack! Jag har svårt för grafiska användargränssnitt just därför att någon där bestämt vad jag ska kunna göra och inte. Nej, tacka vet jag kommandoraden i ett Unix-baserat system!

Lite spelar det också in att det antyds att jag förväntas lämna ifrån mig information. Jag har väl aldrig varit särskilt meddelsam, men i dessa övervakningstider är jag mindre benägen än någonsin att vilja lämna ut någon information om vad jag gör.

Och här är det jag börjar hitta tillbaka till där jag befann mig i början av inlägget. Kodsnack-killarna pratade nämligen om det utrullande övervakningssamhället och vad jag förstår spelades avsnittet in någon gång i samma veva som det började avslöjas vilken härva av massövervakning vi idag faktiskt sitter i. Och de utryckte precis samma oro som jag själv känner över den aktuella utvecklingen och det där otäcka sluttande planet vi halkar omkring på. Jag vet inte riktigt om jag ska bli glad över att fler vettiga människor delar min oro, eller ledsen över bekräftelsen. Jag menar, om de också tänker så är det förmodligen inte bara jag som är paranoid.

Jag rekommenderar verkligen att ni lyssnar på avsnittet, även om ni inte är särskilt intresserade av kodsnack – just det här avsnittet handlar om så helt andra saker. Särskilt för mina piratvänner tänkte jag mig att diskussionen är intressant att höra.

Avsnittet jag lyssnade på i morse fick mig att fundera på var och i vilken typ av verksamhet jag egentligen borde jobba. Tankeväckande. Och i kvällens avsnitt nämndes bland annat bristen på etiska riktlinjer för programmerare, vilket också får mig att tänka och reflektera – nu över andra delar av min tillvaro än ren teknik.

Och för övrigt gladde det mig när man påbjöd läsning av H.P. Lovecrafts The Call of Cthulhu inför ett kommande* avsnitt – det var inte alls länge sedan jag skaffade Lovecrafts samlade verk i e-form, så då kan jag enkelt läsa den utvalda historien! Har parkerat avsnittet om Pushing Ice (Alastair Reynolds), som jag ännu inte läst.

* = ja, jag vet att jag ligger långt efter – har inte hört mer än 25 av hittills 44 avsnitt.

Slutligen (for my records): idag fick jag några viktiga saker uträttade på jobbet, efter att ha prokrastinerat å det grövsta och fått gjort en massa annat som hade lägre prioritet. Ibland går det bara inte att göra annat än vad hjärnan tycker sig behöva.

Kommentarer till: "Modermodemet ser oss alla, hela tiden" (4)

  1. Tusen tack för tankarna, de glädjer och inspirerar på ett sätt som är nästan men inte helt och hållet olikt det till exempel NSA gör :-) …
    En tredjedel av Kodsnack tackar och bugar å allas vägnar!
    (Återstår att få ihop det där avsnittet Cthulhu också, det måste ju bara finnas klart när du kommer dit …)

    • @Fredrik (eller jag kanske borde skriva @bjoreman – det låter ju mer välbekant): Så trevligt med en kommentar från en av musketörerna! Jag hade som vanligt glömt bort att man syns på Internet (särskilt med trackbacks och sånt), och blev jätteförvånad när WP på mobilen bad mig godkänna den mitt under bussresan hemåt från kontoret. :)

      Inspirerad av ert pratande tänker jag fortfarande på i vilken sorts verksamhet jag vill jobba. Och med vad. Det börjar kännas alltmer intressant att lämna den kapitalistiska storbolagsvärlden för något mer… ideellt, tror jag man kan säga.

      Men i väntan på att den slanten ska trilla ned vet jag nu precis vad jag ska läsa härnäst, och i påsk – tack för påminnelsen. Cthulhu, it is!

      • Hehe, ja då vet du hur förvånande det känns från vårt håll att upptäcka att någon skriver om oss. I positiva ordalag dessutom!

        Svårt och spännande det där med etiska aspekter på var man jobbar. I det vi gör på mitt jobb finns det förhållandevis lite av rena etiska utmaningar, men det hindrar självklart inte att en kollega slutade för att han kommit fram till en väg som var ännu mer hans grej på alla sätt. Jag var säker på att han gjorde vad som var rätt för honom, men det blev ännu mer bekräftelse när chefen kom in efter deras samtal och var riktigt uppspelt över hela grejen :-) …

        (Nej, jag är fortfarande inte säker på stavningen av Cthulhu, så jag bara kopierar din text helt fräckt. Jag blev ganska nyss färdig med de sista delarna av Lovecrafts samlade verk, men det hjälpte inte mycket med att komma ihåg de mer … exotiska namnen.)

        • @bjoreman: Jag måste tillstå att jag inte riktigt förstår vad det är du [inte] berättar om din kollega som slutade, men blir så klart nyfiken!

          När det gäller etik och sånt har jag precis börjat läsa ”The Clean Coder: A Code of Conduct for Professional Programmers” (Robert C. Martin) och där pratar Uncle Bob bland annat om professionell etik. Eller tjatar, om man så vill. Dock har det så här långt handlat mer om ärlighet och att stå för det man kan eller inte kan göra. Exv tidsuppskattningar. Att agera som ett proffs, snarare än någon som bara försöker göra det andra önskar, oavsett rimlighet. Eller försöker och misslyckas, rättare sagt. Intressant hur som helst, och jag tror att jag kommer att gilla den här boken också. Kanske nästan lika mycket som Clean Code.

          (stavning av Cthulhu fick jag från Internet – och boken, så den är säkert korrekt. Nu väntar vi bara på ett Kodsnack-avsnitt om historien också! ;)

Kommentera

Etikettmoln

