Man lever så länge man lär

Refaktorerar hemmet

Ytterligare en lördag då det bjuds på spontant unfuckande av habitatet här hemma. Jag vet inte om det beror på att jag fått tillbaka energi med ljusets ankomst eller om det är UfYH-metoden som satt sina spår – trots att jag inte direkt använder den annat än då och då under helgerna. Mitt liv i veckorna just nu består i princip bara av jobb, men det finns ett (hoppas inte fåfängt) hopp om bättring vid horisonten.

Nåväl. Jag kunde som alltför ofta nu för tiden inte sova länge (måste vara åldern!) och började sålunda dagen tidigt, med att se veckans avsnitt av American Idol. Senare, när även sambon stigit upp och vi tillsammans druckit varsin stor kopp kaffe, frågade jag på skoj vilken del av habitatet vi skulle unfucka idag.

Frågan blev egentligen inte besvarad, men plötsligt fann jag mig småplockande – jag minns inte exakt var, men det måste ju ha varit i närheten av vardagsrummet, och aktiviteten fokuserades så småningom på min del av Expedit-hyllan. Den har använts som allmän avlastningsyta alltsedan monteringen för snart ett år sedan.

Det hela fortgick i någon timme innan jag kom på att jag ju kunde använda UfYH-appen, för att köra enligt 20/10-principen. Och sedan hade jag varken tid eller lust att ta någon paus utan fortsatte plocka, dammtorka, ordna och organisera min del av Expedithyllan, oavsett om appen tyckte att jag just då borde pausa eller arbeta.

Det turkosa skåpet fick bli hem för min kamerautrustning, som därmed flyttade till ett ställe där den inte omedelbart syns och sålunda bidrar till ett mer städat intryck.

Kontorsmaterial utöver det som behöver finnas till hands så där i vardagen flyttade till det skåp i köket som avdelats för sådant. Och stör inte längre rent estetiskt.

En bunt papper och kvitton dök upp från det inre av en papperslåda avsedd för sådant – dessa lades på hög då de måste scannas innan jag kan tillåta mig att packa ned dem igen. Och då tillsammans med andra viktiga, scannade papper.

Några skivor som inte blivit rippade dök också upp. Nu är det bara en kvadrupel-skiva kvar att rippa och sedan kan jag börja packa ned dem så att de går att förvara eller göra sig av med. Jag har inte riktigt bestämt mig för vilket. Och när de hyllorna blivit tomma ska de också ut, och så fortsätter omfördelningen därifrån.

Man kan gott säga att det som sker är refaktorering av hemmet. Like it!

Innan jag avslutar detta självgoda inlägg vill jag tillägga att jag också började nagga i kanterna på det stora kökskaoset som vi ignorerar dag ut och dag in. Köksbordet såväl som stora delar av golvet bortanför det ockuperas ju sedan länge av diverse junk. Avlastningsyta, återigen. Jag vet inte hur det kommer sig att plana ytor så snabbt fylls med prylar. Hur som helst tog jag mig an olika små kartonger – kollade om de hade innehåll att ta vara på, kastade några, fotograferade serienummer på andra och samlade ihop dem som ska sparas och är redo för slutförvaring på en alldeles särskild plats. Det finns hopp om en fortsättning, så vilken månad som helst kan vi återigen använda matbordet som ett matbord! Om vi nu ens vill det…

Klockan var närmare ett innan jag insåg att jag inte fått i mig någon frukost och att jag var hungrig så det blev paus. Och nu hade jag gärna fortsatt refaktoreringen, men vi är bjudna på eftermiddag på andra sidan stan så jag behöver i stället göra mig i ordning för att vara social. Ibland känns det som om människor kräver lite för mycket tid och kraft, även om det också är trevligt att träffas och umgås. Jag skulle bara önska att det här var en annan dag, en dag då jag inte var på hugget hemma.

Så… rippa färdigt skivan, scanna pappershögen. Det får bli morgondagens projekt. Har någon av er tips på lämpliga förvaringskärl för cd-skivor i fodral? Flyttkartonger blir för tunga, och de plastlådor vi har har för lutande sidor för att fungera riktigt bra.

Kommentarer till: "Refaktorerar hemmet" (2)

  1. Det är verkligen intressant att få följa litegrann hur det här går för dig, hur det verkar gå framåt så att säga. Heja! :)
    Fnissar lite åt det där med matbordet, det var flera boenden sedan jag senast använde matbordet som just matbord. Mat intas som regel i soffan, alldeles oavsett hur välfyllt matbordet råkar vara för tillfället. Det är en avlastningsplats, förutom de tillfällen det används att spela brädspel vid.

    • @Hanna: Tack! För att du följer och för att du hejar på. :)

      Jag tycker att det är roligt att se hur man (åtminstone jag) kan triggas och peppas av något så enkelt som att ha en metod, ett system. Av någon anledning är jag väldigt svag för att pricka av saker på listor, så om jag kan formulera uppgifterna som många (relativt) snabbt och enkelt avklarade saker kan jag verkligen få dem gjorda – då blir det på något sätt själva avprickningen som får fokus och det hela blir lite av ett spel eller en lek och känns därmed inte alls lika jobbigt som det skulle göra annars. Avdelningen självsuggestion, eller -manipulation om du så vill. Självkännedom är bra för sånt.

      That said så handlar det nog ändå mest om att jag befinner mig i en handlingskraftig period – det brukar vara vid ungefär den här årstiden jag kommer igång och verkligen gör saker. Men har jag ingen metod så blir det inget gjort, så det ena förutsätter ändå det andra.

      Jag ska fortsätta mitt arbete och avrapportera lite då och då – det är ju kul också att själv sedan, i efterhand, kunna läsa om hur det fortskred. Och fundera över varför det tog slut. Eller vilket som är nästa steg… deiteterna (och ja, jag borde läsa Discworld snart igen) ska veta att jag har massor av lösa planer, vissa drömmar och några önskemål!

      Edit: Jag har rippat den sista skivan – och punkten har sålunda blivit tillfredsställande avprickad på mitt Trello-board! :D

Kommentera

Etikettmoln

