Man lever så länge man lär

Unfuckar mitt habitat

Medan sambon är ute på stan roar jag mig med att köra lite 20/10 avseende främst skräpsamlingsplatsen under kaffebordet. Och precis nu slår det mig att jag borde ha tagit en före-bild innan jag började. Jaja. Det viktigaste är att jobbet blir gjort.

Efter en dryg halvtimme är jag mitt inne i ett scannande av dokument som tidigare legat i högar, varav en på den gamla fotpallen under kaffebordet. Högen på fotpallen finns inte längre. Det som var skräp är kastat och det som ska hanteras vidare ligger på skrivbordet. Själv sitter jag vid datorn och scannar på löpande band.

Tanken med scannandet är att de papper som behöver sparas (typ kvitton) också ska finnas i scannad form, i datorn, med backup. De som inte behöver sparas (typ räkningar och annat med integritetsaspekter) kommer jag att strimla med hjälp av den dokumentförstörare jag önskade mig, och fick, i julklapp. Bästa presenten! Måhända inte särskilt glamouröst, men det är något jag verkligen har nytta av.

Och när jag ändå hade en hög papper att scanna var det ju lika bra att ta sig an de få räkningar som väntade, registrera dem hos banken och sedan scanna in dem.

Jag har nog aldrig skrivit om det här på bloggen, men jäklar vad enkelt det är att betala pappersräkningar med hjälp av SEB:s mobilapp! Logga in (med mobilt bank-id), trycka på plusset, trycka på kamerasymbolen, rikta kameran mot OCR-numret *blipp*, summan *blipp*, bank-/plusgironummer *blipp*, trycka på Klar-kappen, välja eget betalningsdatum, trycka Klar. Och när alla räkningar är inlagda på detta sätt, trycka klart och signera via mobila bank-id:t. That’s it. Jag blir lika glad varje gång jag betalar mina räkningar, även om jag fortfarande alltid loggar in via datorn innan jag kommer ihåg att det är så väldigt mycket enklare att använda mobilen.

En vacker dag kommer även jag ha fattat att datorn är överspelad.

Kommentera

Etikettmoln

