Man lever så länge man lär

Igår träffade vi JK och det pratades en massa. Fast jag tror att hen möjligen pratade mer än jag, men så är det inte bara här utan i de flesta sällskap. Jag är oftast inte överdrivet pratsam även om det händer, både på jobbet och hemma, någon gång emellanåt. Nåja, det var inte det jag tänkte skriva om, så vi lämnar ämnet därhän.

Vi pratade bland annat om att få saker och ting gjorda, och att få rätt saker gjorda. Om hur lätt det är att fastna i vissa saker och därmed inte hinna fram dem som är jobbiga och tråkiga, men dock mer akuta än dem man fastnar i. Ja, ni vet säkert hur det är. Och om inte så är det i alla fall oerhört välbekant för mig. Jag har evinnerligt svårt att ta mig an saker som inte intresserar mig, saker som bara måste göras.

Hur som helst tipsade JK i sammanhanget om Unfuck Your Habitat (se blogg och tumblr), där det finns hjälp och inspiration att få för den som är intresserad. Jag tyckte det verkade som en möjlig väg framåt och lade upp RSS-prenumeration på båda, samt började alldeles nyss tillämpa 20/10-principen på mina pappershögar.

Satte timern på 20 minuter och började hantera räkningar. När klockan ringde var det dags för 10 minuters paus (under vilken jag fastnade i detta inlägg – det var väl ingen som trodde att man blev fullfjärdrad första gången?), för att sedan fortsätta med 20 minuters jobb följt av 10 minuters vila… och så vidare. Jag tror att det kan funka. Och annars är bara det att man gör något litet fan så mycket bättre än inget.

Äsch, mina 10 minuter är över för länge sedan – jag kompensationsbyter till 45/15!

Kommentera

Etikettmoln

