Man lever så länge man lär

Den bok jag läser just nu heter Code Complete (läs den, om du är utvecklare och inte redan gjort det!) och handlar om programmering. Jag har nu hunnit fram till de delar som handlar om själva koden och som bland annat beskriver några olika metoder för att arbeta fram bra kod. Och jag blir bara så förbaskat kodnödig.

Jag vill koda! Det har inte blivit så mycket av den varan på sistone.

Jag riktigt längtar efter att få sätta tänderna i ny utveckling, eller faktiskt hellre, dra igång en riktigt rejäl refactoring-omgång i tjänsten. Det finns en del att göra där, och jag har den senaste veckan eller så vid upprepade tillfällen nästan fått sätta mig på händerna för att inte förlora mig ut på den långa vägen mot Den Perfekta Koden[tm].

Alltså, det skulle vara så oerhört tillfredsställande att få göra det jobb som jag vet behöver och borde och förmodligen även kommer att göras, men det rätta tillfället har inte kommit ännu. Jag vet att det kommer, dock. Kanske snart, kanske lite senare. Men det kommer. Om inte annat så kommer jag att se till att det gör det.

Under tiden får jag nöja mig med att tänka, och i vissa fall beskriva. Det är inte riktigt samma sak, men jag kan ju också leva rätt gott i ett tillstånd av förväntan.

Kommentarer till: "Code Complete gör mig kodnödig!" (1)

  1. […] jag lätt kunna dra ut på sidospår för att prata programmeringsmetodik i största allmänhet (Code Complete-läsandet sätter sina spår och väcker sovande björnar), men nu tror jag ändå att det var historien om […]

Kommentera

Etikettmoln

