Man lever så länge man lär

Non-daily shoot v101

Veckans uppgift: traditionellt kontra samtida.

There is often a conflict between traditional and contemporary. Make a photo that shows this tension.

Spontant lät uppgiften som en stor utmaning och jag fick bara en idé i huvudet – läsplatta och överstrykningspenna, vilken jag också realiserade. Urvalet på ett 20-tal foton av varierande kvalitet reducerades ned till en enda, ganska enkel, bild.

Traditional/contemporary

En utmaning vid fotograferingen var att sambon lämnat sin kamera i läget ”vänta 2 sekunder innan du faktiskt tar bilden” och jag hade inte tid att ta reda på hur man ställde om detta då ljuset var på utdöende. 2 sekunder är lång tid när man håller andan och försöker efterlikna en staty. En viktig lärdom var att man måste tänka väldigt mycket på skärpedjupet – majoriteten av mina bilder hade onödigt stora delar av motivet ur fokus. Att plåta med stativ är en bra idé, men det blir rätt mycket jobb – så det gjorde jag inte. Den här gången. Efteråt upptäckte jag att min kamera inte längre tycks visa upp några sjukdomssymptom, så kanske den på alldeles egen hand lyckats få bort skräpet som gjort att jag använt sambons kamera från semesterveckan och framåt. Nåja, en sensorrengöring lär knappast skada ändå.

Kommentera

Etikettmoln

